کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

استراتژی پرورش لاین

سلام و عرض ادب به خدمت یاران گرامی‌.


در اینجا از طرف عزیزان مجید، حسین و محسن، خودم سال نو را پیشاپیش به همه تبریک می‌گویم و آرزوی بهترین‌ها را برایتان دارم. زنده باد بهاران.


این پست متشکل از دو قسمت است. قسمت اول گلایه بنده از به اصطلاح اساتید روز است که برای بزرگنمایی‌ یا به کوچک کردن دیگران میپردازند یا میراث فرهنگی‌ این آب و خاک را به باد تمسخر میگیرند. قسمت دوم  مقاله حسین عزیز است که در دنباله مبحث تکاملی تولید و پرورش از طریق همخونی با تیتر "استراتژی پرورش لاین" نوشته شده است.


دیروز در یکی‌ از وبلاگ ها، کامنتی از یکی‌ از این به اصطلاح اساتید دیدم که در جواب به شخصی‌ که سوالی در مورد کبوتر طوقی و موزه چین پرسیده بود، نوشته شده بود.


این استاد دوباره دروغ قدیمی‌‌اش را تکرار کرد. در آنزمان بنده به دلایلی که خودتان در جریان هسیتد سکوت اختیار کردم. اما اکنون سکوت را خیانت به تاریخ ایرانی‌، مردم ایران و حتی  کبوتر ایرانی‌، میدانم. جریان از این قرار است که مدتها پیش اگر خاطرتان باشد. این به اصطلاح استاد بیان کردند که به موزه شهر ممنوعه چین رفته و یکی‌ از دوستانش با استفاده از نفوذش (توجه بفرمایید، نفوذ در چین کمونیست) موفق شدند  کتابی هزار ساله را از جعبه شیشه‌ای  در بیاورند و آنرا مطالعه کنند (ایکاش کمتر به شعور خوانندگان توهین میکردند) و ایشان در آن کتاب نقاشی‌هایی‌ از کبوتر طوقی دیده اند. جل الخالق. و بهمین دلیل ایشان استنباط کرده اند که کبوتر طوقی متعلق به ایران نیست و از چین آمده.  طبق معمول داستان پشت داستان بدون مدرک و دلیل. این گونه داستان‌های فضایی پدربزرگانه بدرد زیر کرسی و چند تا کودک زیر ۶ سال می‌خورد نه‌ محیط عمومی اینترنت که روزانه صد‌ها نفر از آن بازدید میکنند.


در ضمن در این کامنت جدیدشان پا را فراتر گذاشته اند و گفته اند که :"... نکته آخر, بنده چندینبار همدان برای مشاهده کبوتر رفتم و مرکز کبوتر پرانی که شهرک کوچک (آبادی) است بنام "بهار" مدتی با عشقبازان طی کردم. در همدان چه در گذشته و چه در حال چندان معروف بکبوتران پرشی نبوده و نیست. کبوتران بسیار زیبای طوقی بدون کاکل و سینه دمسیاه کله سفید معروف به سینه‌ای کله سفید تا حدودی پرشی ولی بصورت گله ای. مقداری هم پشتدار‌های پاپری نقشی. از کبوتران کوهی صحبتی نمیکنم. در مرکز کبوتر بازان همدان که آبادی بهار است بنده در عرض این ۲۶ سال مسافرفتم بآن نقطه چیزی را که شما میفرمائید ندیدم. بیشتر سینه ایهای همدان اصلیتش حتی از قزوین است و نه همدان. اگر باور نمیفرمائید از کهنه عشقبازان قزوین که روزهای جمه در کاروانسرا (محل فروش کبوتر) جمع میشوند بپرسید..."


یعنی اینکه جناب بهمن عزیز که همه ما دوستدارن کبوتر به ایشان بخاطر حفظ یکی‌ از زیبا ترین نژاد‌های کبوتر ایرانی‌ مدیون هستیم دروغ می‌گویند. چرا که طبق گفته این شخص چون ایشان چنین کبوترانی را ندیده اند پس در نتیجه،  اصلا چنین کبوترانی وجود نداشته و ندارند.


می‌بینید چگونه این افراد، در حالیکه به قول دیگر اساتید نوعی، که دشمنان دیروز و دوستان امروزشان هستند، هنوز فرق بین کبوتر نر و ماده را نمی‌دانند  با بی‌ اطلاعی و دروغ سعی‌ در بزرگ کردن خود دارند. حال ضمن تشکر از دوست عزیزم عادل که زحمت ارسال این داستان را کشیده اند، نظرتان را به قسمتی‌ از یکی‌ از داستان های "کلیله و دمنه" جلب می‌کنم. داستان در مورد کبوتر طوقی (مطوقه) است. شما قضاوت کنید. با یک جستجوی کوچک به قدمت این کتاب پس از برگردان آن از سانسکریت به فارسی پی‌ خواهید برد. شاد باد روح رودکی.

(...صیادپیش امد وجال باز کشید وحبه
بیانداخت ودر کمین نشست ساعتی بود قومی کبوتران برسیدند وسر ایشان کبوتری
بود که او را مطوقه گفتندی ودر طاعت ومطاوعت او روزگار گذاشتندی چندان
که دانه بدیدند غافل وارفرود امدندوجمله در دام افتادن وصیاد شادمان
گشت وگرازان به تگ ایستادتا جمله درضبط ارد کبوتران اضطرابی میکردند وهر
یک خود را می کوشید مطوقه گفت جای مجادله نیست چنان باید همگنان استخلاص
یاران را مهمتر از تخلص خود شناسند وحالی صواب ان باشد که جمله به طریق
تعاون قوتی کنید تا دام از جای بر گیریم که رهایش ما در ان است کبوتران
فرمان وی بکردند ودام برکندندوسر خویش گرفت.وصیاد در پی ایشان ایستاد
بران امید که اخر در مانند وبیافتند و...)


در ضمن برای اولین نظر این مقاله نظر دوست عزیزم حسین را دوباره میگذارم تا دوستان ببینند که با کشیدن یک چارت ساده چگونه می‌توان پی‌ برد که ادعای انجام همخونی توسط این استاد چیزی یا کاملا غلط و یا ساخته خیال بوده است.

                                                    

و اما استراتژی پرورش لاین به قلم حسین-اصفهان:


در مورد اصلاح نژاد به کمک همخونی مطالب تئوریک زیادی گفته شد. در اینجا قصد دارم برنامه ای کاربردی برای اصلاح نژاد معرفی کنم. هدفم این است که شما روح حاکم بر روشهای  اصلاح نژاد را درک کنید و بفهمید که استراتژی اصلاح نژاد چیست و چگونه عمل می کند.


ابتدا نکات مهم مطالب گفته شده قبلی را مرور کنیم:


1- تمام صفاتی که کبوتر دارد تحت تاثیر دو مولفه ژنتیک و محیط می باشد.


گفتیم که مولفه ژنتیک محدوده و مرز نهایی پتانسیل را برای ما مشخص می کند در حالی که محیط تعیین می کند که چقدر از پتانسیل به فعل در بیاید. نمونه ای از مدیریت عنصر محیط: نحوه آب و دون دادن کبوتر در شب قبل از مسابقه است. نمونه ای از مدیریت عنصر ژنتیک: چی را با چی جفت بیاندازیم و کدام را نگه داریم کدام را رد کنیم.


2- کبوتری که ما جفت می کنیم باید هموزیگوتی بالا و هتروزیگوتی کم داشته باشد.

توضیح: ما میخواهیم خزانه ژنی کبوترانمان محدود به ژنهای ممتاز باشد و ژنهای بدردنخوررا به تدریج حذف کنیم تا بتوانیم جوجه های یکدست (از نظر ساعت پرواز) بدست آوریم.


3- کبوتر گرو باید هتروزیگوتی بالا داشته باشد.

تا اثر ناهنجاری ژنتیکی معکوس شود و اثر هتروزیس به حداکثر برسد.

قبلا گفتیم, اینکه هم باید هتروزیگوتی را در کبوتران گرو زیاد کنیم و هم هموزیگوتی را در کبوتران جفت کرده، یک تناقض است. در این زمینه راه حل عملی ای وجود دارد به نام روش پرورش لاین. البته ادعا نمی کنم که این روش تنها روش موفقیت آمیز در ارتقا حیوانات اهلی است روشهای دیگر هم وجود دارند. ضمنا این روش ابداعی من نیست بلکه روشی است که در دنیا جواب داده است و از خیلی استراتژیهای دیگر موثرتر بوده. استراتژی پرورش و تلاقی لاین 7 مرحله دارد که به کمک آن می توان نسلی از کبوتران عالی را به وجود آورد و در عین حال از اثرات منفی همخونی دوری کرد. این 7 مرحله به شرح زیر می باشند:

مرحله 1- اول ببینید شما چه کبوتری می خواهید؟ ایده تان از کبوتری که می خواهید بسازید چیست؟ این خیلی سوال اساسی و مهمی است. آیا کبوتری می خواهید که مایه رو باشد یا در ارتفاع متوسط و پایین بپرد؟ بازی کم داشته باشد یا زیاد یا بدون بازی باشد؟ تیز و فرز باشد یا نرم پر؟ سو، رنگ و خال و فاکتورهای دیگر چقدر برایتان مهمند؟ اینها اهداف شما را مشخص می کنند. با پاسخهای شما به سوالات بالا یک سری معیار برای انتخاب یا حذف کبوتران به وجود می آید که سالهای سال باید به این معیارها وفادار باشید و روی آن متمرکز شوید. یادم باشد بعد از این مقاله در مورد "انتخاب" که خیلی خیلی مساله مهمی درهمخونی است توضیحاتی بدهم. اگر همخونی یکی از ستونهای اصلاح نژاد باشد "انتخاب"  ستونی دیگر خواهد بود. متاسفانه در ایران همخون کردن به روش اصولی یا انجام نشده یا اگر هم شده به خاطر تابوی موجود علنی و آشکار نشده. بیشترین اشتباهاتی که در ایران در همخونی اتفاق افتاده:

1- همخون کردن کبوتران متوسط که اصلا توصیه نمی شود و حتی  بعضی از دوستانم که می خواستند دو تا کبوتر متوسط را با هم به صورت تستی همخون کنند به شدت با ایده شان مخالفت کردم. همخونی فقط برای کبوتران استثنایی و قهرمان توصیه می شود. چون این کبوتران حامل ژنهای عالی هستند که می توان آنها را خالص سازی نمود.

2- "انتخاب" غلط، به این معنی که وقتی جوجه همخون حتی با داشتن والدین بسیار عالی عملکرد خوبی ندارد حتما باید آن را کنار گذاشت و جوجه کشیدن از آنها غلط می باشد و به نوعی تکثیر ژنهای خراب در گنجه است. گلچین کردن در آمیزش خویشاوندی به مراتب باید سختگیرانه تر از آمیزش غیرخویشاوندی باشد.

3- نداشتن استراتژی بلندمدت برای به نتیجه رساندن همخونی. بعضی ها تصور می کنند که با یکی دو نسل همخونی کبوترانی پشت پاک ایجاد می شود یا همخونی را نوعی شگرد محسوب می کنند.

4- مدیریت ضعیف گنجه از نظر بهداشتی و درمان بیماریها و تغذیه. در گنجه ای که باکتری سالمونلا حضور دارد کبوتران بالغ ظاهرشان سالم است اما ناقل بیماری هستند. در این گنجه ها جوجه ها ممکن است به سادگی تلف شوند و احتمال دارد آن را به اشتباه به حساب معایب همخونی بگذارند. در صورتی که اشکال از جای دیگری است. یا نمونه دیگر از بین رفتن کبوتران همخون در اثر یک بیماری ساده که درمان ساده ای دارد می باشد. اینها ناشی از ضعف شناخت و درمان بیماریها است. وقتی ما مسئولیت نگهداری چند کبوتر را به عهده گرفتیم و به قول معروف به عشق آنها عشقبازی می کنیم موظفیم برای حفظ سلامتی آنها از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم و شناخت خود را از بیماریها و راههای درمان آنها افزایش دهیم.


مرحله 2- ملاکهای انتخاب شما حتما باید بر اساس روشهای قابل اعتماد و مطمئن باشد. اگر میخواهید بفهمید هر سال چقدر پیشرفت کرده اید باید اندازه گیریهایتان دقیق و موثر باشد. به عنوان مثال برای تست جوجه های همخون باید آنها را "همزمان" با جوجه های غیرهمخون پراند یعنی باید همه آنها را در یک گروه پراند نه در چند گروه جداگانه. همچنین برای تست جوجه های حاصله از روش تلاقی دو لاین، باید آنها را همزمان با جوجه های هر یک از دو لاین پراند تا دقیقا بفهمیم آیا اثر هتروزیس رخ داده یا افت ناشی از همخونی؟
پس لاین ها را هم باید تا زمانی که قابلیت شرکت در مسابقه دارند پراند.
نکته: اگر شما چندین مرحله همخونی را طی کردید و بعد از چند نسل جوجه هایی در آوردید که هنوز ساعتهای خیلی خوب می آورند بدانید این جوجه ها خیلی کبوتران باارزشی هستند. به نظر من جزو باارزش ترین کبوتران هستند حتی از کبوتران هیبرید (تلاقی دو لاین) که بهترین ساعتها را می آورند هم باارزشترند! چرا؟ چون خزانه ژنی آنها محدود شده به ژنهای ممتاز. البته وقتی به این نقطه می رسیم از اینجا به بعد ممکن است دچار عوارض بیشتری ناشی از همخونی بشویم. این مساله قابل انتظار است. و در واقع اینجا آخر خط همخونی در لاین والد است. دیگر این لاین به قدرت کامل خود رسیده و نیازی نیست بیش از این از همخونی استفاده کنیم. همخونی ابزاری بوده برای ما که به این نقطه برسیم و حالا رسیده ایم. پس دیگر نیازی به ادامه آن نیست.


خب چگونه باید خزانه ژنی را محدود کرد به ژنهای ممتاز؟ آیا همخونی اتوماتیک وار این کار را برای ما انجام می دهد؟ خیر. ما باید از ابزار دیگری استفاده کنیم به نام "انتخاب". وقتی شما بین جوجه های همخون بهترین آنها را برای ادامه مسیر اصلاح نژاد انتخاب می کنید در واقع دارید با اطمینان بالایی خزانه ژنی را به ژنهای ممتاز تقلیل می دهید. تست جوجه های هر لاین بهترین اطلاعات را در مورد ژنوتیپ والدین به ما می دهد و می فهمیم ارزش ژنوتیپ والدین چقدر است.


مرحله 3- چند لاین ممتاز ایجاد کنید که خزانه ژنتیکی شان تقریبا محدود به ژنهای عالی شده باشد به عبارت دیگر در ژنهای مطلوب هموزیگوت باشند. خب حداقل 2 لاین لازم داریم. البته می توان از 4 لاین هم استفاده کرد. اگر تعداد کبوترانتان کم است همان 2 لاین کافی است اما اگر امکانات نگهداری از تعداد بالای کبوتر دارید بهتر است از 4 لاین استفاده کنید. در اختیار داشتن 4 لاین مزیتش چیست؟ مزیتش این است که ما دو بار تلاقی انجام می دهیم تا کبوتران عالی گرو بدست آوریم. مثلا لاین A و B را داریم. آنها را تلاقی می دهیم و یک نر خوب از آنها می گیریم. لاین C و D را نیز به هم می زنیم و یک ماده خوب می گیریم. حال نر و ماده را با هم تن می کنیم و کبوتران گرو را تولید می کنیم. این طوری کبوتران مسابقه از هر لاینی یک چهارم دارند. اینجا پدیده هتروزیس دوبار اتفاق می افتد یکبار برای نر و ماده والد و یکبار برای کبوتران مسابقه. وقتی نر وماده خودشان قدرت برتری نسبت به لاینهای والدشان دارند و دچار عوارض همخونی نشده اند جوجه های آنها به حداکثر هتروزیس خواهند رسید.
نکته: لاین ها خودشان باید از بالاترین کیفیت ممکنه برخوردار باشند. چگونه بالاترین کیفیت را در لاینها به وجود بیاوریم؟ با دو گام: اول بدست آوردن ژنها و دوم خالص کردن آنها. خالص کردن ژنها ممکن است 100% نباشد ولی مرتبا غلظت آن ژن ها را بیشتر و بیشتر می کنیم.
نکته دیگر: باید بدانیم که اگر ژنی را در گنجه مان نداریم نمی توانیم آن را به وجود بیاوریم. آیا می توان از یک جفت پشت دری دم چتری کبوترانی قهرمان در آورد؟ شاید هم بشود ولی احتمالش بسیار بسیار ضعیف است به گونه ای که در عمل احتمالش را صفر در نظر می گیرند. پس همخونی فقط قادر است ژنهای موجود را خالص سازی کند. یک جفت کبوتر متوسط را اگر لاین کنیم و خالص سازی کنیم آن وقت تقریبا همیشه به ما جوجه های متوسط خواهند داد. پس هیچ چیز جایگزین کبوتران پایه باکیفیت نخواهد شد.


همیشه لاینتان را مستقیم نگاه دارید. کلمه لاین به معنی خط است. خط خونی باید مستقیم باشد. یعنی اگر لاینتان را با لاین دیگری تلاقی دادید تصور نکنید که جوجه های حاصل هنوز متعلق به لاین اصلی هستند.


مرحله 4- در عین حال که لاین را مستقیم نگاه می دارید تلاقی هایی انجام دهید تا جفتهای دهن جور پیدا کنید. همیشه هر تلاقی ای موفق آمیز نمی شود. یعنی امکانش هست که دو تا کبوتر ممتاز از دو لاین خالص را با هم تن کنید اما جوجه متوسط بدهند. پس نه تنها باید لاین های باکیفیت داشته باشیم بلکه باید با جفت انداختن های تستی، جفت های دهن خورده هم در آنها پیدا کنیم. جوجه های این جفتهای تستی باید پرانده شوند و ارزیابی شوند تا بفهمیم کدام جفتها دهن خورده هستند.
باید بدانیم که قوانین اصلاح نژاد برای پرندگان، نباتات، پستانداران و سایر حیوانات یکسان است. در مورد اصلاح نباتات یک نکته آموزشی خیلی خوب در اصلاح نژاد ذرت شیرین (قندی) وجود دارد. می دانید که ذرت از نظر وسعت زیر کشت پس از برنج و گندم سومین فرآورده در جهان است. زمانی که اصلاح نژادگران می خواستند ذرت را اصلاح کنند صدها لاین ذرت را به شدت همخون کردند. بعد آنها را با هم جفت کردند و هزاران آمیخته به وجود آوردند. از بین این هزاران هیبرید تنها چند تای آنها برای اهداف تجاری مناسب بود و الان هم همین ذرتی که در بازارها فروخته می شود ذرت هیبرید اصلاح شده است.


برگردیم به دنیای کبوتر. حالا فرض کنید جفتی دهنشان به هم خورد و جوجه هایی بسیار عالی دادند. اشتباهی که خیلی ها در این مرحله مرتکب می شوند این است که این جوجه ها را با لاین پدر یا مادرشان (یا هر دو) جفت می کنند. این برگردان کار اشتباهی است. پس چه کار باید کرد؟ یک پیشنهاد خوب این است که به سراغ پدر و مادر دهن خورده بروید و هر کدام از آنها را به صورت همخونی ردیفی (Linebreed) در یک خط پرورش دهید. هدف از این کار این است که از هر کدام از این نر و ماده یک زیرخانواده درست کنیم که تا حد امکان ژنوتیپشان شبیه به نر و ماده اصلی باشند. حالا به جای اینکه یک نر و ماده دهن جور داشته باشیم دو لاین دهن جور داریم و می توانیم آنها را با هم تلاقی بدهیم و تعداد زیادی جوجه بگیریم شبیه به جوجه های عالی ای که حاصل دهن خوردن نر و ماده اصلی بودند. این کار را می توان تا بینهایت ادامه داد و انتها ندارد. امروزه حتی موفقتترین اصلاح نژادگران کبوتر هم دائما آزمایشات جدید در مورد لاینهای جدید و تلاقی ها انجام می دهند و تجربیات جدید کسب می کنند.


نکته: هیچوقت لاینهای آزمایشی را با لاینهای اصلی مخلوط نکنید مگر در حالت تلاقی کنترل شده. این لاینهای آزمایشی ممکن است با وجود سرمایه گذاری انجام شده (زمان و هزینه) نتایج دلچسبی نداشته باشند که در این صورت کل لاین باید کنار گذاشته شود.

مرحله 5- هیبریدها را بپرانید. قبلا گفتیم که وقتی یک لاینی را پرورش می دهید برای پیشرفت کردن باید جوجه های این لاین را همزمان پرانده و مقایسه کنید. اما وقتی به تلاقی لاینها می رسیم باید هیبریدها (آمیخته ها) را در شرایط گرو قرار دهیم تا محک بخورند و ارزش ژنتیکی والدین آنها معلوم شود. حالا اگر واقعا هیبریدهای شما عالی (قهرمان) بودند آنها را با لاین والدینشان تن نکنید. حتی المقدور یا آنها را با لاینی غیرمرتبط تن کنید تا باز هم کبوتر گرو بدست آورید یا اینکه همخونی ردیفی (Line-breed) شدیدی حول همین کبوتر قهرمان انجام دهید و لاین دیگری از او بسازید. البته آمادگی شکست را هم داشته باشید. نسلهای زیادی طول می کشد تا یک لاین واقعی به وجود بیاورید که جوجه های یکدست تولید کند.

مرحله 6- ساعت پرواز کبوترانتان و رکوردهایشان را ثبت و نگاهداری کنید و آن را به صورت جامع داشته باشید. لیست رکوردهای خود را از دست ندهید و طی سالها آنها را حفظ کنید. اگر شما اصلاح نژاد را از امروز شروع کنید و 20 سال دیگر سراغ شما بیاییم ببینیم شما چند لاین (یا خانواده) از کبوتران بسیار باکیفیت دارید و رکوردهای این 20 سال را هم دارید آن وقت به شما تبریک می گویم چون راه صحیحی را رفته اید و به مرحله بعد صعود کرده اید. البته از کامپیوتر حتما کمک بگیرید بخصوص برای تجزیه و تحلیل هاتان.

مرحله 7- در صورت نیاز با کبوتران بیگانه (غیرخویشاوند) تلاقی هایی کنترل شده انجام دهید. خب چرا این کار ممکن است لازم شود؟ مگر مراحل 1 تا 6 چیزی کم و کسر دارند؟ ببینید وقتی ما خزانه ژنی را روی ژنهای ممتاز متمرکز کردیم تغییرپذیری کاهش می یابد و به جایی میرسیم که مثلا از 10 تا جوجه 9 تای آنها مثل هم و باکیفیت متولد می شوند. این 9 جوجه ترکیب ژنی نزدیک به هم دارند. خب خیلی خوب است و به نتایج خوب رسیده ایم اما پیشرفت بیشتر از این حد غیرممکن می شود. اگر بخواهیم باز هم پیشرفت کنیم از جفت انداختنهای کنترل شده با کبوتران غیرهمخون استفاده می کنیم. یعنی یک کبوتر جدید به لاینمان معرفی می کنیم. خب با اینکار معلوم است که ناگهان خزانه ژنی که خالص و محدود کرده بودیم دستخوش تغییرات می شود و فنوتیپهای جدیدی تولید می شوند. پس ما یکنواختی و قابلیت پیش بینی جوجه کشی مان را از دست می دهیم. اما گاهی این کار محاسنی دارد. مثلا از بین جوجه حاصله یکیشان بسیار عالی می شود. اینجا دیگر آمیزش غیرخویشاوندی را متوقف کرده و همخونی را حول آن جوجه عالی ادامه می دهیم تا ژنهای مطلوبش را حفظ و خالص سازی کرده در عین حال ژنهای نامطلوبی که با خود از بیرون لاین آورده را حذف کنیم.
نکته: تا زمانی که ثابت نشده نتایج آمیزش غیرخویشاوندی رضایتبخش است خزانه ژنی لاین خود را باید حفظ کنید. معمولا این مرحله 7 به ندرت اتفاق می افتد.
پایان

نظرات 41 + ارسال نظر
محسن جمعه 1 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 03:07 ب.ظ

سلام آقا حمید
من هم این مشکل دوستمون عمران رو دارم
کبوتر ماده دو تا تخم میزاره ول بدون پوست هستن الان سه بار این اتفاق افتاده، از اضافه کردن کلسیم و مولتی ویتامین و مواد معدنی به جیره غذاییش هم نتیجه ای نگرفتم...
آیا میشه مشکل از نر باشه آخه قبلا با هر ماده ای جفتش میکردم ماده تخم نمیذاشت. با تشکر ممنون میشم جواب بدین

سلام محسن جان،
ایراد از نر نیست. ماده شما ایراد دارد. نوعی مریضی در بعضی پرندگان است که باعث میشود کلسیم از بدنشان دفع گردد و ما هرچه به آنها کلسیم بدهیم کارگر نمیشود. متاسفانه راه حل آنرا نمیدانم.

موفق باشید.

حسین شنبه 5 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:17 ق.ظ

من یه جفت کفتر دارم تخم گذاشتند وقتی ماده روی تخم می خوابد کفتر نر میرود وگم میشود وفردای آن روز بر میگردد ودوباره شب میرود چه کنیم که دیگر نرود
ممنون میشم جوابم بدین ...نوکرم داش

سلام حسین جان. متوجه نشدم. کبوتر نر شما کجا میرود. مگر گنجه ندارید؟

عمران دوشنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 03:38 ب.ظ

راجبه شول بودن پوسته و ندفه نبستن باید چیکار کنم؟

ماده سره وقت یه جفت تخم میکنه ولی یا پوستش شوله یا ندفه نمیگیره.

یه راه حله اساسی اگه ممکنه بهم بگید داداش
ممنون

عمران شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 08:31 ب.ظ

داداش جوابه مارو ندادی؟

میلاد جمعه 9 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 07:03 ب.ظ

سلام اقا حمید..سال نو مبارک..ازتون راهنمایی میخواستم..
1.برای پرنده ای که نطفه اش ضغیف شده یا نطفه نداره..چه دارویی پیشنهاد میکنید که تهیه کنم و عالی جواب بده؟؟؟؟
2.برای تحریک و مست کردن پرنده برای جفت گیری چه دارویی را پیشنهاد میکنید؟؟؟
ممنون میشم راهنمایی کنید..تشکرر

میلاد جان سلام.

سال نو ی شما هم مبارک.

امید جان من برای تقویت از دانه‌های پروتئین دارو ویتامین E استفاده می‌کنم و مقداری هم میپرانم. برای پاکسازی کبوتر‌های نطفه ضعیف هم از تنتور ید، بمقدار یک قطره‌ در دهان برای ۳ یا ۴ روز استفاده می‌کنم. اگر عملی نشد. دیگر چاره‌ای نیست.

موفق باشید.

اکبر اسفندیاری جمعه 9 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 09:17 ق.ظ

با عرض سلام و تبریک این ایام
از خدمتتان سوالی داشتم و ممنون میشوم اگر مرحمت نموده و پاسخ دهید
با توجه به به دوره های مختلف کبوترداری در طی یکسال مثل دوره تولید مثل - دوره تمرین و مسابقه - دوره لک - دوره خواب زمستانی و ...
آیا می توان به منظور تست نمودن کبوترها از نظر ژنتیکی در تمامی دوره ها از آن ها جوجه گیری نمود یا این کار باید صرفا محدود به همان دوره خاص خودش باشد (مثلا دوره یکماه قبل عید؟) و در صورتی که خارج از دوره خاص خود اقدام به جفت اندازی و زاد و ولد کنند آیا کیفیت جوجه ها به لحاظ ژنتیکی از یک پدر و مادر ثابت متغییر خواهد شد
تجربه خود بنده در این مورد این بود که از یک جفت کبوتر ثابت در دوره های مختلفی اقدام به جوجه گیری نمودیم و کیفیت جوجه ها با یکدیگر متفاوت بود و حال این سوال پیش آمده که اشکال از ژن های کبوترهای مولد است یا از زمان جوجه گیری؟ به عبارت دیگر آیا زمان زاد و ولد نیز در کیفیت جوجه ها تاثیر دارد؟ و همچنین سوال دیگر اینکه آیا از بین تمامی این جوجه ها که با یکدیگر برادر و خواهر هستند از نقطه نظر کیفیت می توان به بهترین جوجه ها اعتماد کرد و آن ها را وارد چرخه تولید مثل نمود یا اینکه ممکن است ژن های نامطلوب در نسل های بعدی هم ظهور کند
اگر چنین باشد برای امثال بنده باید منتظر معجزه ای بود تا کبوتر اصلاح شده از نظر سو و پرش ایجاد شود این ها سوالاتی هستند که بیش از یکسال است در ذهن خود دارم و کماکان علیرغم مطالعات در این زمینه حس می کنم هرچه بیشتر می گردم کمتر می یابم
از این که فرصت شما را گرفتم عذر خواهی می کنم
با بهترین آرزوها

اکبر خان سلام، من هم به شما سال نو را تبریک عرض می‌کنم.

دوره و زمان جوجه کشی‌ ارتباطی‌ به تعیین ژن‌های کبوتر ندارد. تنها تاثیر آن میتواند روی قوت یا ضعف فیزیکی‌ والدین باشد و اینکه چگونه جوجه‌ها را پرورش بدهند. دلیل اینکه جوجه‌های اول بهار بهتر هستند اینست که کبوتر‌های شما برای چندین ماه استراحت کرده اند و و با اشتیاق جوجه‌ها را بزرگ میکنند. برای بالا بردن کیفیت کبوترانتان شما باید فقط و فقط بهترین جوجه‌ها را وارد چرخه جوجه کشی‌ کنید. اما همواره مقداری از ژن‌های ناخواسته و بد به همراه این کبوتر‌ها وارد چرخه میشوند که با ادامه این کار به مرور زمان از شر آنها راحت میشوید. و معجزه اینکار صبر و استقامت و سازماندهی درست است. موفق باشید.

محمدرضا چهارشنبه 7 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 08:55 ق.ظ

سلام
ایام فرخنده و خجسته بهار و نوروز طبیعت را بر شما و خانواده محترم تبریک عرض میکنم.امیدوارم سالی پر از موفقیت و سلامتی پیش رو داشته باشید.
استاد عزیز مشکلی برام بوجود آمده که در صورت امکان راهنمایی بفرمایید :
مدتی است چند تا از کبوترانم دچار لنگی از مچ پا یا گرفتگی در بال میشوند به صورتی که مچ پا یا مفصل کت آنهامتورم میشود .من با احتمال سالمونلوز اقدام به تزریق لینکوپک ودگزا وخوراندن 1/4 قرص تریسول نمودم که تا حدودی بهتر شدند (به مدت سه روز) اما دیروز با گذشت 15 روز که معاینه کردم مفصلها عفونی شده که با ایجاد جراحت ازآنها چرک بیرون زد میشه راهنمایی بفرمایید ؟ (از نظر غذایی ومواد معدنی وویتامینها وتزریق واکسن مشکلی ندارند )
باتشکر

ﻣﺤﻤﺪ ﺭﺿﺎﻱ ﻋﺰﻳﺰ ﺳﻼﻡ, ﻣﻨﻬﻢ ﺳﺎﻝ ﻧﻮ ﺭا ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺗﺒﺮﻳﻚ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻢ و ﺁﺭﺯﻭﻱ ﺳﺮﺑﻠﻨﺪﻱ و ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺑﺮاﻱ ﺷﻤﺎ و ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ ﺗﺎﻥ ﺩاﺭم.
ﺑﻠﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﻋﺰﻳﺰ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺳﻠﻤﻮﻧﻼ ﻣﺸﻜﻞ ﺣﻴﻮاﻥ ﻫﺎﻱ ﺷﻤﺎﺳﺖ. ﺳﺮﻳﻌﺎ ﻣﺮﻳﺾ ﻫﺎ ﺭا ﺟﺪا ﻛﻨﻴﺪ و ﻣﺤﻴﻄ ﺭا ﺿﺪ ﻋﻔﻮﻧﻲ ﻛﻨﻴﺪ. ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﻋﻔﻮﻧﻲ ﺭا ﺗﻴﻎ ﺑﺰﻧﻴﺪ و ﺑﺎ ﻓﺸﺎﺭ اﻧﮕﺸﺖ ﻋﻔﻭﻧﺖ ﺭا ﺧﺎﺭﺝ ﻛﻨﻴﺪ و ﺭﻭﻱ ﺁﻥ ﻛﺮﻡ ﺁﻧﺘﻲ ﺑﻴﻮﺗﻴﻚ ﺑﮕﺬاﺭﻳﺪ. ﺩاﺭﻭﻱ ﻣﻮﺛﺮ ﺭﻭﻱ اﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﻗﺮﺹ ﺩاﻣﻲ Baytril 50 ml اﺳﺖ ﻛﻪ ﻳﻚ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﺑﺮاﻱ 7 ﺭﻭﺯ ﺑﺎﻳﺪ ﺩاﺩﻩ ﺷﻮﺩ. ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﻴﺪ

ﻋﺒﺎﺱ اﺯ ﻭﻧﻜﻮﻭﺭ ﻛﺎﻧﺎﺩا سه‌شنبه 6 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 03:58 ب.ظ

ﺳﻼﻣﻲ چو بوی خوش اشنایی تبریک عید به استادان این وبلاگ درجه یک دست شما دردنکنه افشاگری از این رجالها لازم بود.. این اقا علیزاده همون که خودش میگه عبدل ملخیه ادعا میکنه وقتی جوون بوده بابای پولدارش فرستادتش انگلیس بهترین دانشگاه تحصیل کرده با مدرک درجه یک درسش تموم شده.. اونوخت اومده کانادا شده مدیر عامل ای بی کامپیوتری و بهترین مزد میگرفته و کارهاش را کرده.. و حالا بازنشست شده و داره از بازنشستگیش کیف دنیا رو میکنه !!! داستان قشنگیه ولی واقعیت نداره !! اصل قضیه اینه.. این بابایی درسش هیچوقت تموم نشده و زنش واسطه شده تو ای بی ام کاری براش دستو پا کردن مثل پادویی.. میفرستادنش دقوز اباد هر چی کارای اشغالی بوده میدادن این بابا و بعدم تا اوضاع اقتصادی یکزره قاراشمیش شده بیرونش کردن تو سن پنجاه سالگی اصلن بازنشست نشده.. الانم یکزره پول داده دست یکی تو ایران داره نزولش را میگیره و میخوره و با این پول و حقوق زنش زندگی میکنه و میاد واسه ملت قنپز در میکنه !!!! یک د...........و این بابایی جای اینکه به دخترش برسه میره ایران کفتربازی قاه قاه قاه.. خلاصه عبدل ملخی برازندشه..م دفعه بعد بیشتر افشاگری میکنم.. راستی اسم این سه تا را گذاشتیم سه .... قاه قاه قاه.

ﻋﺒﺎﺱ ﻋﺰﻳﺰ ﺳﻼﻡ. ﻣﻤﻨﻮﻥ اﺯ ﻧﻆﺮ ﻟﻂﻒ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺳﺮا. ﺷﺮﻣﻨﺪﻩ اﺯ اﻳﻨﻜﻪ ﺑﻌﻀﻲ ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﻧﻆﺮ ﺷﻤﺎ ﺭا ﺣﺬﻑ ﻛﺮﺩﻡ. ﻣﻮاﺭﺩﻱ ﺭا ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﻴﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻳﺪ ﻣﺎ ﻫﻢ اﻃﻼﻉ ﺩاﺭﻳﻢ. اﻣﺎ اﺯ ﺁﻧﺠﺎﻳﻴﻜﻪ ﺑﻪ ﻛﺒﻮﺗﺮ و ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺑﺎﺯﻱ ﺭﺑﻂﻲ ﻧﺪاﺭﺩ. ﺑﻴﺎﻥ ﻧﻤﻴﻜﻨﻴﻢ. اﺯ ﻃﺮﻓﻲ ﻫﻢ اﻓﺸﺎﮔﺮﻱ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﻣﺪﺭﻙ ﻫﻤﺭاﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﺗﻬﻤﺖ و اﻓﺘﺮا, ﻧﻪ اﻓﺸﺎﮔﺮﻱ. ﻛﺎﺭﻱ ﻛﻪ ﻋﻠﻲ ﻣﻴﺮ ﻣﻬﺪﻱ ﻛﺮﺩﻩ اﺳﺖ. ﻫﻤﻪ ﻣﻴﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ, اﺯ ﻳﻚ ﻧﻔﺮ ﺷﻨﻴﺪﻡ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻛﺴﻲ اﻳﻦ و ﺁﻥ ﺭا ﻣﻴﮕﻔﺖ. ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﻟﻂﻒ ﻛﻨﻴﺪ ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺑﺎ ﻣﺪﺭﻙ اﻓﺸﺎﮔﺮﻱ ﻛﻨﻴﺪ. اﻳﻦ ﻳﻜﻲ اﺯ اﺻﻮﻝ اﻭﻟﻴﻪ اﻳﻦ ﺳﺮا ﺑﻮﺩﻩ و ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﺑﺎ ﺗﺸﻜﺮ. ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺗﻠﻔﻧﻢ ﺭا ﺑﻪ ﺷﻤﺎ اﻳﻤﻴﻞ ﻛﺮﺩﻡ. ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﻣﻴﺸﻮﻡ ﻛﭙﻲ ﺑﺰﻧﻴﻢ. ﻣﺨﻠﺺ ﺷﻤﺎ.

سعید از کهنوچ دوشنبه 5 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:13 ب.ظ

باسلام خدمت همه عشقبازان عزیز وتقدیم به انان

بوی باران بوی سبزه بوی خاک
شاخه های شسته باران خورده پاک

آسمان آبی ابر سپید
برگهای سبز بید

عطر نرگس رقص باد
نغمه شوق پرستوهای شاد

خلوت گرم کبوترهای مست

نرم نرمک میرسد اینک بهار
خوش به حال روزگار

{فریدون مشیری }


وسلام و تبریک وی‍ژه خدمت اقا حمید ومجید وحسین جان


اقا حمید بعضی از کبوترا البته اکثریت انها بیشتر تخم های که میگزارند یا نطفه نداره یا جوجه ها درون تخم مردن یا تخم نشون میکنه بعد جوجه دردرون تخم می میره {البته از هر دو تخمی که کبوتر میگزارد یک تخم اینطور میشه یک تخم دیگه تبدیل به جوجه میشه بیشتر کبوترا اینطور هستند نکته جالب اینکه کبوترای که همخون نمیباشند اینطور میباشند تخمهای کبوترای همخون جوجه ها صحیح سالم هستند برعکس گفته دوستان مخالف هم خونی من کبوترا را درانباری که مخصوص کبوترادرست کردهام به ابعاد 3*3*3 نگهداری میکنم }میخواستم بدونم دلیلش چیه از حسین جان هم تقاضا دارم اگر تجربه یا مطلبی دراین باب دارندبه رشته تحریر در اورند .درمورد بیماری چشمی که اقا رضا عنوان کردن من خودم تجربه ای دارم شاید بکار شما هم بیاید یکی از کبوترای من هم تقریبا چنین بیماری چشمی داشت که چشم کبوتر ورم وابریزش داشت تاصبح چشم بسته میشد وچرک میگرفت تقربیا شبیح چشم خرابی انسانها. کبوتر نمی توانست چشم خودرا باز نماید حتما باید توسط اب شسته وتمیز می شد تا باز شود من از پماد تتراسایکلین چشمی انسانی همراه با قرص مترونیدازول استفاده نمودم بسیار مفید بود دیگر پرندها که اب ریزش چشمی داشتن از این پماد استفاده نمودم بسیار کارامده البته در مورد بیماری چشمی قطره های چشمی به نظر بنده زیاد کارامد نبوده. شستن چشم کبوترا با چای سرد هم بسیار جواب میده این تجربه شخصی من بود در مورد کبوتر امیداورم که مثمر ثمر قرار گیرد.باتشکر


سعیداز کهنوج

سعید جان سلام

تشکر بابت شعر زیبای فریدون مشیری.

سعید جان من با دادن آنتی بیوتیک قبل از آغاز جوجه کشی‌ مخالفم اما برای پاک‌سازی میتوانید از سرکه سیب بطور مداوم به مقدار ۱۰ سی‌ سی‌ در ۴ لیتر آب و سیر قاچ خورده برای یک هفته قبل از جوجه کشی‌ استفاده کنید. تا جوجه‌های شما قبل و بعد از تولد نمیرند. البته اگر تغذیه کبوتران شما در طول سال مقوی است از دادن کلسیم اضافه خودداری کنید.

حسین عزیز هم تا بعد از ۱۳ مسافرت هستند که بعد از بازگشت امیدوارم که نظرشان را در این مورد بدهند. کوچک شما.

حاج یوسف دوشنبه 5 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:20 ب.ظ

جناب اقای حمید ومجید بزرگوار
سلام
سال نو برشما وخانواده محترمتان مبارک باشداول سلامتی بعدبهترینها را برایتان ارزو میکنم جا دارد از همین جا سال نو را به همه هموطنان عزیز وعشقبازان تبریک عرض میکنمودر سال پیش روُُ.موفقیت وسر بلندی انان را از خدای متعال مسئلت مینمایم

ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺣﺎﺝ ﻳﻮﺳﻒ ﮔﺮاﻣﻲ.
ﺑﻨﺪﻩ ﻫﻢ اﺯ ﻃﺮﻑ ﻣﺠﻴﺪ و ﺧﻮﺩﻡ ﺳﺎﻝ ﻧﻮ ﺭا ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺗﺒﺮﻳﻚ ﻣﻴﮕﻮﻳﻢ و ﺑﺮاﻱ ﺷﻤﺎ و ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﺁﺭﺯﻭﻱ ﺳﺎﻟﻲ ﭘﺮ اﺯ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ و ﺗﻨﺪﺭﺳﺘﻲ ﻣﻴﻜﻨﻢ. ﻛﻮﭼﻚ ﺷﻤﺎ.

رضا دوشنبه 5 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 09:11 ق.ظ

سلام سال نو را به شما وخانواده محترمتان تبریک عرض می کنم امیدوارم سالی خوب وبدون دغدغه داشته باشید ..در مورد متیرینیدازول متاسفانه استفاده کردم جواب نداد وپرنده از مستی هم افتاد امکان دارد دز اسپارتکس را در مورد قناری بفرمائید .(تکی)اطلاعاتی در مورد داروی مستی سهره دارید یا دانه مخصوص.....ضمنا در مورد بحثتون در مورد جفت کردن هم خون برای یک پشت اول مشکلی غالبا بوجود نمی اید وتکرار ان باعث می شود ژنهای مغلوب بصورت غالب ظهور پیدا کنند بعضی از این ژنها مشکلاتی را در خود پرنده وحساسیت ان به بعضی از بیماریها ایجاد میکنند .ولی در مورد بعضی از دوستان اظهار نظر کردند که فلان مطلب غلط است باید به انها یاد اوری کنم که علم ژنتیک انقدر نا شناخته ووسیع است که کسی نمی تواند اظهار نظر قطعی بکند

,ﺳﻼﻡ ﺭﺿﺎ ﺟﺎﻥ,
ﻗﺮﺹ اﺳﭙﺎﺭﺗﻜﺲ ﺭا ﺩﻭ ﺭﻭﺯ ﻣﺘﻮاﻟﻲ ﺑﻪ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﻣﻴﺪﻫﻨﺪ. ﭘﺲ ﺑﺮا ی ﻗﻨﺎﺭﻱ ﻧﺼﻒ ﺁﻥ ﻛﻔﺎﻳﺖ ﻣﻴﻜﻨﺪ. ﺑﻪ ﻧﻆﺮ ﻣﻦ اﻭﻝ ﺭﻭﻱ ﻳﻚ ﭘﺮﻧﺪﻩ اﻣﺘﺤﺎﻥ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﺑﺎﻗﻲ ﺑﺪﻫﻴﺪ. ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﻴﺪ.

علی جعفری دوشنبه 5 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 03:22 ق.ظ

این نظر را برای وبلاگ کبوتر شمیران فرستادم امیدوارم که تایید شود:
سلام
نه اقای عزیز سخت در اشتباه هستی شما که از چیزی مطمئن نیستی و خبر نداری نیا و نگو، من علی جعفری هستم شما درست میگید توی فیسبوکم هستم و با فرشید الف هم صحبت کردم من 14 سال پیش به امریکا رفتم و الانم بعد 14 سال برگشتم منزلم در شمیران هست و قبل رفتنم کبوترام رو به دوست عزیزم جواد دادم و من هنوز هم سر حرفم در مورد گرو با شما هستم، شما میتونید بعد از اینکه رکوردتون بالای 7 ساعت شد با من مسابقه بدید، این چند سل هم جواد عزیز به کبوتر ها رسیدگی میکرده و تمام مسابقات رو جواد برده، ولی کبوتر ها از نسل کبوتر های من هستن، امسال هم که دیگه خودم ایران هستم و مستقیما رسیدگی میکنم، به امید مسابقه با شما و دیدارتان به همراه جواد عزیز بر روی بام سید احمد یا بام خود ما یا بام اقای وزوایی.
خواهشا این نظر را تایید کنید چون اینرا در دیگر وبلاگ ها نیز خواهم گذاشت بنده اقای محسن صادقی را هم از طریق فیسبوک میشناسم و نه تنها از نظر من بلکه از نظر اگثر دوستان جوان بسیار بسیار با ادب و با اخلاقی هستن احتمالا در روزهای اتی با ایشان را از نزدیک زیارت خواهم کرد احتمالا طی تماس تلفنی که محسن عزیز داشتم جمعه این هفته مهمان ماست
من هم کاملا یک شخص حقیقی هستم و شماره تماسم را هم خدمتتان خواهم داد به موقع
خدانگهدار

عسگرازسراب پنج‌شنبه 1 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:28 ق.ظ http://askaar.blogfa.com

سلام حمید جان /بنده هم متقابلا سال نو را برای شما وخانواده محترم تبریک عرض میکنم واز همین جا برای شما ارزوی موفقیت وسربلندی دارم ................... حمیدجان منطور من در مورد سوال قبلی کبوتر تیپلر وپاکستانی بود.سوال دیگه اینکه اگر یک کبوتر ماده را باپسرش ویک کبوتر نر را بادخترش جفت کنیم از کدامیک از این دو ترکیب نتیجه بهتری خواهیم گرفت.باتشکر

سلام عسگر جان.

سوال دوم شما بستگی به این دارد که شما مایل به ارتقا و تثبیت کدام ژن هستید. آیا این ژن در پدر است یا در مادر؟ نبار این اینطور نیست که شما پدر را به دختر و مادر را به پسر بزنید و علی‌ اللهی به نتیجه برسید. باید برنامه داشته باشید و بدانید که از همخون جفت کردن چه انتظاری دارید. آیا میخواهید سؤ قوی پدر را به جوجه‌ها منتقل و تثبیت کنید و یا پرش ساعت بالای مادر را؟ بعد از تعیین این فاکتور‌ها آنوقت شما با یک برنامه درست میتوانید به اینکار دست بزنید.

موفق باشید.

عادل پنج‌شنبه 1 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:17 ق.ظ

با درود خدمت سرور گرامی ودوست عزیزم اقا حمیدوجناب مجید ز ضمن تبریک سال نو خدمت شمابزرگوار وبازدیدکنندگان گرامی امیدوارم سال خوبی برای همه ی عشقبازان باشد وامسال خستگی تو تن هیچ عشقبازی نماند حمید جان بر بنده منت گذاشتید من باید از شما سپاسگزاری کنم که همیشه با سعه ی سدر پاسخگوی سوالات مخلص بودید در پایان ارزوی سالی خوش ومملو از سلامتی وموفقیت برای شما وخانواده محترم دارم عید تان مبارک

عادل عزیز سلام.

سال نو شما هم مبارک بد. من هم به نوبهٔ خود سالی‌ پر بار برایتان آرزومندم. ما هم از شما بسیار یاد گرفتیم. بدون شما و دیگر دوستان ادامه این راه نه فقط مشکل بلکه غیر مکن هم میشد. از اینکه در این راه پر نشیب‌ همراه ما بودید سپاسگزارم.

کوچک شما

محسن صادقی چهارشنبه 30 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 02:49 ب.ظ http://https://www.facebook.com/kaftarbazi.1

درود بر شما
امیدوارم شاد باشید،...!

آغاز سال نو را به برادران عزیزم حمید و حسین و همه شما دوستان و همراهان تبریک میگویم، امیدوارم سالی مملو از شادی، لبخند و موفقیت را پیش رو داشته باشید،...!
البته که حمید همان حسین است و حسین همان حمید و سعید از کنوج همان حمید است پس در نتیجه سعید همان حسین است، و همه ی اینها مساوی هستند با محسن صادقی، یعنی من همان سعید از کهنوج هستم و سعید نیز همان حسین از اصفهان است، و البته که من همان حمید هستم که به عبارت دیگر حمید همان حسین از اصفهان است، پس نتیجه میگیریم من همان حسین از اصفهان هستم، و صد البته که بقیه کاربران دیگر نیز همان خود ما یعنی خود من هستم،...!

پس من به عبارتی سال نو را به خودم یعنی کل کاربران این وبلاگ تبریک گفتم،...!

گشت گرداگرد مهر تابناک ، ایران زمین
روز نو آمد و شد شادی برون زندر کمین
ای تو یزدان ، ای تو گرداننده مهر و سپهر
برترینش کن برایم این زمان و این زمین

سال نو مبارک،...!
پیروز باشید،...!

محسن جان سلام،

ضمن تبریک سال نو به شما در این لحظه تاریخی‌ میخواهم یک اعتراف بکنم. و آن اینست. من شما هستم و شما حسین از اصفهان و سعید از کهنوج هستید. چرا که اگر دقت میکردید می‌فهمیدید که اصلا شهری به اسم کهنوج وجود ندارد. و اصفهان روستایی است در اطراف شهر تبریز. امیدوارم که این اعتراف بنده باعث خشنودی اساتید محترم گردد. [خنده]

محسن عزیز سال نو را به شما و خانواده محترم تبریک میگویم. پیروز باشید.

حمید چهارشنبه 30 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 08:30 ق.ظ http://lamerd-mypigeon.blogfa.com

فرا رسیدن نوروز باستانی ، یادآور شکوه ایران و یگانه یادگار جمشیدجم بر تو دوست، پاک پندار ، راست گفتار و نیک کردار خجسته باد

حمید عزیز هم نام گرامی‌ درود.

بنده هم این سال نو را از راه دور به شما ایرانی‌ پاک شادباش می‌گویم و آرزوی پیروزی و سربلندی برای همه ایرانیان سراسر دنیا می‌کنم.

فرخنده باد نوروز

ﺣﻴﺪﺭ ﻣﻮﺣﺪﻱ سه‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:20 ب.ظ

ﺣﻴﺪﺭ ﻣﻮﺣﺪﻱ(اﻣﺮﻳﻜﺎ ﻛﺎﻛﻴﻔﺮﻧﻴﺎ)
ﺑﺎ ﺳﻼﻡ و ﺗﺒﺮﻳﻚ ﻋﻴﺪ ﺑﺘﻤﺎﻡ اﻳﺮاﻧﻴﺎﻥ ﺳﺮاﺳﺮ. ﺟﻬﺎﻥ و ﺳﺮ ﺗﻌﻆﻴﻢ ﻓﺮﻭﺩ اﻭﺭﺩﻥ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻡ اﻳﺮاﻧﻴﺎﻥ ﻋﺰﻳﺰﻡ ..
ﻏﺮﺽ اﺯ ﻣﺰاﺣﻤﺖ ﻣﻴﺨﻮاﺳﺘﻢ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺧﻮﺩ و ﺩﻭﺳﺘﺎﻧﻢ ﺭﺣﻞ ﻋﻠﻴﺰاﺩﻩ (ﻋﺒﺪل ﻣﻠﺨﻲ) ﺭا ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﮕﺬاﺭﻡ اﻗﺎﻳﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ اﻳﺮاﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ اﻳﻦ ﺷﺨﺺ ﺣﻴﻠﻪ ﮔﺮ ﺭا نمی ﺸﻨﺎﺳﻨﺪ. ﻣﻦ و اﺷﺨﺎﺹ ﺩﻳﮕﺮ ﺭا ﺩﺭ اﻣﺮﻳﻜﺎ و ﻛﺎﻧﺎﺩا ﻓﺮﻳﺐ ﺩاﺩﻩ ﻛﻔﺘﺮﻫﺎﻱ اﻧﻬﺎ ﺭا اﺯ ﺟﻨﮓ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺑﻮﺩﻩ اﻳﻦ ﺷﺨﺺ ﺣﻘﻪ ﺑﺎﺭ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺗﻮﻫﻴﻦ ﻛﺮﺩﻩ و اﻧﻬﺎ ﺭا ﺑﺪ ﻧﺎﻡ ﻣﻴﻜﻨﺪ و ﻣﻴﺨﻮاﻫﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺧﻄ ﺑﺪﻫﺪ اﻳﺸﺎﻥ ﺑﻚ ... ﭘﻴﺮ ﺑﻴﺶ ﻧﻴﺴﺖ. ﺑﻪ ﺳﻦ و ﺳﺎﻝ اﻱ ﺷﺨﺺ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻜﻨﻴﺪ اﻳﻦ ﺷﺨﺺ ﺣﻘﻪ ﺑﺎﺭ ﺑﺪﻭﻥ ﺷﺨﺼﻴﺖ و ﺑﻲ ﭘ... و ﻣ... اﺳﺖ. ﻋﺒﺪﻝ ﻣﻠﺨﻲ اﺻﻼ. اﻳﺮاﻧﻲ ﻧﻤﺒﺎﺷﺪ اﻳﺸﺎﻥ ﺗﺨﻤﺸﺎﻥ اﺯ ﺭﻭﺳﻴﻪ ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ.

جناب آقای موحدی عزیز سلام،

سال نوی شما هم مبارک.

شرمنده هستم که پیغام مملو از عصبانیت شما کمی‌ دستکاری کردم. باور بفرمایید این حرف شما را از خیلی‌‌ها شنیده ام. این شخص باید اسم خود را عبدل کفتر خور می‌گذاشت نه‌ عبدل ملخی. به‌هرحال آقای موحدی اگر امری باشد در تورنتوی کانادا در خدمت شما هستم. کوچک شما.

سعیداز کهنوج سه‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:11 ب.ظ


سلامم به باران و آینه باد .به دلهای خوشرنگ و بی کینه باد.سلامم به نوروز و فصل بهار به یاران امروز ودیرینه باد .



نوروز را پیشاپیش خدمت حمید ومجیدعزیز تبریک میگویم امیدوارم در تمام مراحل زندگی موفق باشید


سعیداز کهنوج

سعید عزیز درود بر شما.

سال گذشته سالی‌ پر بار هم برای ما و هم برای شما بود. به امید اینکه سال آینده پربار تر باشد. سال نوتان مبارک باد. کوچک شما

محمدمحمدی سه‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:06 ب.ظ

ازخدامیخواهم به تو بدهد:آنچه راکه شایسته آن هستی نه آنچه که آرزومند آنی" زیرا:آرزوهایت هرچقدرهم که بزرگ باشنددرمقابل شایستگی ات کوچک است.
پیشاپیش سال نومبارک

محمد عزیز سلام.

بنده هم به نوبهٔ خود این سال جدید را به شما تبریک می‌گویم و آرزوی متقابل برای شما دارم سربلند و پیروز باشید.

مهدی دوشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 08:12 ب.ظ http://www.shahzadeh13.mihanblog.com

با سلام پیشاپیش نوروز باستانی را به شما تبریک عرض میکنم.امید دارم سالی خوش و روزهایی پر از شادکامی داشته باشید.
ضمنأ شاید سال جدید اساتید کبوتر ندیده بتوانند فرق کلاغ وکبوتر راتشخیص دهند.تشخیص نر از ماده پیشکش .

سلام مهدی عزیز،

من هم به نوبهٔ خودم این سال جدید را به شما و خانواده تبریک می‌گویم. و بهترین‌ها را برای شما آرزو می‌کنم.

در مورد استادی این اساتید داستانها زیاد هست که واقعا ارزش وقت تلف کردن نداره.

شما هم زیاد ارزش قائل نشو.

مخلصم.

مجید ز. دوشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 04:05 ب.ظ http://majidzohari.com

نوروز ماندگار است، تا یک جوانه باقی‌ست
باقی‌ست جمع جانان، تا این یگانه باقی‌ست


یاران ارجمند این سرا، درودهای بهاری‌ام را در آستانه‌ی نوروز همیشه پیروز و جاودان پذیرا باشید. امید که سال پیش رو، سالی پر از خیر و برکت برای شما و خانواده‌ی محترم‌تان باشد.

در کنار دیگر وظایف، فرارسیدن نوروز اما وظیفه‌ای بس گران بر دوش ما می‌گذارد: سالی که گذشت را با دقت مرور کنیم و ببینیم روی خود و زندگی، روان، افکار، ذهنیت و معلومات خود تا چه حد کار کرده‌ایم و ارتقایش داده‌ایم. در پیشگاه نوروز هنگامی سربلند خواهیم بود که امسال ما بهتر از پارسال ما باشد؛ آدمی بزرگ‌تر و بهتر شده باشیم؛ دوستان بهتری یافته باشیم؛ کردار و پندار پاکیزه‌تری داشته باشیم؛ روان پالوده‌تری داشته باشیم، متواضع‌تر شده باشیم، بیش‌تر آموخته باشیم، دست آدم‌های بیش‌تری را گرفته باشیم ... و اگر هم‌چنان درون ما از کینه یا ناامیدی زنگار بسته، در زدودنش بلافاصله بکوشیم.

خوشحالم که در باغ مصفای "کبوتر ایرانی در کانادا" هر روز شاهد شکفتن غنچه‌های معطر و گل‌های رنگین تازه‌‌تری هستیم و می‌بینیم که این جمع هر روز غنی‌تر و پربارتر می‌شود.

دوستان این فضای عطرآگین را بایستی با مراقبت‌های جدی خود حفظ کرد: گل نیاز به آبیاری و مراقبت و بی‌تردید سمپاشی دارد. کانون منسجم این سرا نبایستی با تکرار لفظ کلام فلان دلال بی‌سروپا با اسم مستعار دکتر، به ذهنیت چرکین آن فرد رسمیت ببخشد. عکس‌العمل نشان دادن شما به اراذل و حتا مضحکه‌گرفتن حرف آن‌ها، به آن‌ها جایگاه و اعتباری می‌دهد که لایقش نیستند. شما کجا دیده‌اید که انسانی آداب‌دان، با یاوه‌گویی بی‌چاک‌ودهن وارد جدل بشود؟

من گاهی که بخت‌یار می‌شوم، به مطالب پربار این سرا سری می‌زنم و حیفم می‌آید که سخن دلم را با سرورانم به‌اشتراک نگذارم. قدر خود و کارتان و نیز مخاطبین راستین‌تان را بدانید و ابداً با افراد فرومایه وارد مشاجره نشوید، حتا مشاجره‌ی غیر مستقیم.

تعداد بازدیدکننده تعیین‌کننده‌ی هیچ چیز نیست؛ این کیفیت افراد بازدیدکننده است که وزن یک سرا را نشان می‌دهد. شما اگر بی‌اشاره به اوباشان معرکه‌گیر فقط بر کار خود تمرکز کنید، نه‌تنها دوستان این سرا را حفظ می‌کنید، بلکه هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده خواهد شد. توجه کنید که مجلات زرد میلیون‌ها نسخه چاپ و پخش می‌شوند، اما مجلات تخصصی فقط در تعدادی محدود منتشر و توزیع می‌شوند؛ اما همین معدود تعداد است که دست‌آورد تلاش جمعی نخبگان را تشکیل می‌دهد و جهان را به حرکت وامی‌دارد. شما به سیاهِ لشکری که از پاچه‌خواران دور خود جمع کرده‌اند توجه نکنید. این‌ها مگسان دور شیرینی هستند و هر لحظه اگر کبوتر دورگه‌ی اهدایی نرسد، دور ... دیگری تجمع خواهند کرد! شما کار خودتان را بکنید و با تلاش پربار خود هر لحظه‌ فضای وبلاگ‌های کبوتر را عطرآگین‌تر نمایید.

بیایید نوروز را سرآغاز فکری نو، روشی نو و عملی نو قرار دهیم و زین پس، فقط بر موضوعات بنیادی تمرکز کنیم. بیایید هدف را چنان بزرگ قرار دهیم که وقتی در مقابلش ایستادیم خود از هیبت‌اش بلرزیم، اما با شجاعت تمام و تلاشِ شبانه‌روزی، بالاخره به‌دست‌اش آوریم. تمام کسانی که پایه‌ی حرکت جهان شدند، نخست از دایره‌ی تنگ اطلاعات عمومی و چارچوب منطق زمان خود خارج شدند و دنیایی در ذهن به تصویر کشیدند که تا آن‌روز عینیت نیافته بود: مثل ادیسون که لامپ را ساخت یا برادران رایت که پرواز انسان را کلید زدند یا نیوتون و قانون جاذبه‌اش. این‌ بزرگان اگر به سنگ‌هایی که عامه جلوی پای‌شان می‌انداختند توجهی کرده بودند، الان انسان هنوز داشت زیر شمع سو از چشم کم می‌کرد یا با قاطر مسافرت می‌کرد! این بزرگان به‌جای سعی در قانع‌کردن عامه، نتیجه‌ی تلاش خود را در اختیار عموم قرار دادند، زیرا نخست خود از آن‌چه به آن ایمان داشتند قانع شده بودند. به جای قانع‌کردن دیگران، اول درون خود را قانع کنیم.

باز هم نوروز باستانی، این هدیه‌ی گرانقدر نیاکان را به یکایک‌تان شادباش می‌گویم.

با حرمت؛

مجید ز. - تورنتو

مجید عزیز سلام.

دوباره حضور شما روشنایی بخش این سرا شد. بنده هم به نوبهٔ خود این سال جدید را به شما و خانواده محترم تبریک می‌گویم و موفقیت دو صد چندان را برای شما آرزومندم.

بنده شخصاً فرمایشات صد درصد صحیح شما را آویزه گوش می‌کنم و از دیگر یاران نیز خواهشمندم که این سیرت راهکار خود کنند که تنها راه پیشرفت و فائق آمدن بر مشکلات است.

درود بر شما.

کوچک شما.

رضا دوشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 01:18 ب.ظ

سلام جناب اقای حمید خان علائم این بیماری چشم قناری اشک میزند وپلکهایش قرمز می شود وصبحها چشمهایش بهم می چسبد .به داروی چشمی انتی بیوتیک جواب نمی دهد ..واقعا این بیماری دارد اذیتم می کند ..قفس به فقفس جابجا میشود ولی در قفسهای کلی حتی یک نمونه ندیدم ..ضمنا من خودم فوق لیسانس دامپروری هستم ولی گیج شدم

سلام رضا جان،
این علایمی که شما فرمودید علایم ابله مرطوب یا canker است. این بیماری در تابستان و در فصل جوجه کشی‌ و یا لکّ در بین کبوتر‌ها بسیار رایج است. بنده تاکنون در قناری آنرا ندیده ام. اما همانطور که عرض کردم هر کدام از دارو‌هایی‌ که با dazole ختم میشوند داروی این بیماری هستند. و شما باید برای کنترل و بهبود آن، این دارو را حداقل بمدت ۷ روز به همه قناری‌ها بدهید. و استرس قناری‌ها را هم کم کنید. مثلأ نور را ملایم تر کنید. کمتر به اتاق آنها سربزنید و سبزیجات که حالت تنقلات برای آنها دارد را در اختیارشان بگذارید. بنده در کنار دارو از قطره آنتی‌بیوتیک چشمی هم استفاده می‌کنم. موفق باشید.

علی از خلخال دوشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 08:14 ق.ظ

خدایای رحمان نوید میلاد سال نو را بر دوش نسیم بهاری گذاشت تا این امانت سبز را به رسم اغاز به خالق سپارد حلول سال نو تولد دوباره طبیعت ،عید فرخنده و کهن نوروز باستانی را که یادگار نیاکان و پیام اور دوستی ،عشق و محبت ،با لطافت گیاه و خرمی طعبیت ،و تحول به مراحل نیکوتر و برتر است را به محضر شریف حضرتعالی تبریک عرض می نماید از خداوند منان برای جنابعالی و خانواده محترمتان در سال جدید روزی
حضرت مریم
تقوی حسین
قلب خدیجه
عفت فاطمه
جمال یوسف
حکمت لقمان
و ملک سلیمان
و عاقبت به خیری را ارزومندم . شاگرد و کوچک شما علی از خلخال

حسین - اص دوشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 06:21 ق.ظ

برای "برای حسین از اصفهان"
متاسفانه بیش از حد تمایل داری یک اشتباه از من بگیری برادر،
من خود را عاری از اشتباه نمی دانم ولی اگر هم بر خلاف حدسم علی نباشی برو کامنتم را دوباره بخوان گفته ام "حدس می زنم" که علی باشی نگفتم "قطعا" هستی. حدس و حدسیات ممکن است درست یا غلط باشد، اشتباه نیست که بل گرفته ای. اتفاقا اشتباه را همان استادبزرگ ظاهر و باطن سیاه شما مرتکب شده که مرتبا می گوید حسین "قطعا" همان حمید است و تازه اصرار دارد که بقیه هم مجازی و همه یک نفر هستند. اگر روزی خلافش به خودش ثابت شد بیا و برخورد استادبزرگت را ببین انگار نه انگار که دنیا را پر کرده که اینها همه یک نفرند ... در ضمن استادبزرگ خودش هم نمی داند هذیان می گوید: هم می گوید بنده خود حمید هستم هم می گوید یک پر کبوتر ایرانی به باد نداده ام. همه مان گنجه و کبوتران حمیدخان را دیده ایم شاید هم حمیدآقا تا به حال جوجوبازی می کرده اند نه کبوترپرانی.
در ضمن اگر ساعت پرش بالای 14 را برای یک سوپرکبوتر ایرانی قابل قبول نمی دانی عددی را به جایش بگذار که دوست داری سوپرکبوتر ایرانی به نظرت بتواند به آن برسد مثلا 10 یا 11. برادر اصل مطلب را بگیر نه حاشیه، اگر برای اصل مطلب جواب داری چرا سفسطه و مغلطه؟ متاسفانه طبق ایده شما هدفگذاری باید آن قدر کوچک باشد تا در مخیله بگنجد.
موفق باشید.

حسین - اص دوشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 06:09 ق.ظ

سلام حمیدجان
سال نو که هنوز نیامده. ضمنا یکی به خودش تبریک بگه نمیگن طرف مخش پیچ داره؟
با این حال پیش پیش تبریک مرا به مناسبت فرا رسیدن بهار طبیعت، موسم دوستی ها و بازدیدها بپذیر. ایشالا در سال نو پرتوانتر از گذشته مراحل موفقیت را یکی یکی طی کنی.
ارادتمند

برای حسین از اصفهان یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 11:00 ب.ظ

دوست عقل کل من سلام
این هم اشتباه شما که مرا با علی مورد نظر خود اشتباه گرفتید .
علی مورد نظر شما را میشناسم ، ایشان مردی بزرگ در کبوترداری شهر تهران به خصوص شمیران هستند ، و متاسفانه چون شما در تهران_ایران ساکن نیستید ایشان را نمیشناسید.
و اطمینان پیدا کردم که تا به حال کبوترداری حرفه ای و در کل کبوترداری نکرده اید.
دوست عقل کل من ، با کبوتران 14 ساعتی خود در زمینه همخونی و تنها در همخونی موفق باشید.
من کم و بیش در اینترنت گردش میکنم ، هر زمان که توانستید 25 عدد کبوتر ایرانی 14 ساعتی هواکنید( نه تنها شما ،هر دوست دیگری) به بنده خبر دهید تا بنده نیز بیایم و از نزدیک نظاره کنم. در ضمن عدد 25 را گفتم چون اولین گروی خود را با عدد 25 شروع کردم وتا پایان عمرم با عدد 66 عشق خواهم کرد
باز هم موفق باشید

سعیداز کهنوج یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:17 ب.ظ

باسلام خدمت اقا حمید و مجید

همچنین حسین عزیز


اقا حسین کم کم من هم دارم به شما مشکوک میشم که شما خودمجیدی ومجیدم خود حمید وحمیدم خود محسنه . محسنم خود پرویزه وپرویزم خودمن یعنی سعیدم واین اکوسیستم همیشه بایک چرخه ۳۶۰درجه وگاهی هم دراثر پدیده ای اووت بریدینگ باوارد شدن یک شخص مجهول الحال برقرار و قدرتمندتر میشود البته با کاتالیزور شانتاژو مغلطه گری {مزاح }

اقا حسین مثل همیشه کارت عالی بود ما به دوستانی مثل شما ودیگر عزیزان افتخار میکنیم
حداقل اداب سخت گفتن ومعاشرت را رعایت میکنند قصد ندارم وارد مناظره شما بشوم چون شمارا شخصی صاحب قلم میدانم ومیدانم ازپس این موضوعات حاشیه ای برخواهید امد من نمیدانم بعضی از دوستان چرا قصد دارند همیشه سنت ومدرنیته یعنی علم ودانش وصنعت را رو در روی هم قرار دهند البته من دراینجا کلمه سنت رابکار بردم معمولا افرادی قصد ندارند دانش و اگهی خود را افزایش دهند{نه پیشکسوتان عزیز وبدون چشم داشت } ودر برابر هر مطلب علمی و نو اوری فوری موضعه ای خصمانه میگیرند بدون اینکه دیدگاه علمی ونقطه نظر موشکافانه و بر اساس مستندات علمی بیان نمایند .دوستان دیگر ان زمان یک شخص چیزی میگفت ودیگران پیرو ان بودند بسرامده دیگر ان زمان که تمام کمال به کبوتر ارزن عرضه میشد گذشته یک پیاله در صبح یک پیاله در ظهر دوقاشق درشب ازاین نسخه های شفا بخشانه دورانش بسرامد این داستانهای شاهنامه ای ورسته سواره نظام وپیاده نظام دیگر ارزشی ندارد شاید چند دوست تازه کار مثل اینجانب ازاین موضوعات استقبال کنه پس از مدتی خواهد فهمید اینها همش داستانی بیش نیست به نظر اینجانب یکی از دلایل عدم پیشرفت کبوتر ایرانی همبن طبقه بندی کردن بیمورده گرچه مزایای هم دارد وتنوع بیشتر وسلیقه های متفاوت اما این نباید باعث شود که از دانش وعلم واصلاح ژنتیک باز بماتیم وتمام وقت خودرا صرف ان نماییم اندر خم یک کوچه باشیم من نمیدانم این چه فرهنگ ناهنجار و دیدگاهیست که ما داریم تا دوستی حرف نو بر پایه علم دانش ارائه نماید فوری قصد داریم ان را از میدان بدر کنیم و هرچی میتوانیم بارش کنیم انواع تهمت ها را نصیبش میکنیم تا نوش جان نماید اگر هم دیدگاهی متفاوت داریم بابیان کردن نقطه نظرات منطقی بر پایه علم ودانش نه اسطورهای و افسانه ای شروع به بیان کردن مطالب نماییم واز برخورد سلیقه ای دوری نماییم اگر قرار مقایسه سنت ومدرنیته باشد مطمئن باشید این علم وصنعت است که سنت رادر هم خواهد کوبید و ان را به حاشیه خواهد برد پیروز و سربلند باشد


سعیداز کهنوج

سعید عزیز سلام.

این علمی‌‌ترین نگاهی‌ است که تا کنون به من تو‌ام و تو دیگری هستی‌ برخورد کرده ام. شما دیگر از این نظر دست حسین عزیز را از پشت بسته اید. حالا از حسین عزیز خواهش می‌کنم که یک مقاله هم در مورد این چرخه اکوسیستم بنویسد.

پیروز باشید.

امید از همدان یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:10 ب.ظ http://kabootarehamedan.blogfa.com

سلام بر استاد خودم حمید آقای عزیز
سال نو را من هم پیشاپیش به شما و خانواده محترم تبریک عرض میکنم
از اینکه افتخار دادید و به وبلاگ خودتون سر زدید سپاس گذارم و این برای بنده افتخار است.
حمید عزیز از اینکه میبینم اینچنین با دلسوزی و پشت کار و همچنین بصورت علمی وارد عمل شده اید به خود افتخار میکنم.از اینرو که ثابت شده برای بنده شخصیتی اینچنین با فرهنگ غنی و شخصیت والا وقتی در مورد کبوتر صحبت میکنند به خود میبالم که دوست دار کبوتر هستم و دوستانی چون شما دارم.
از زحمات شما سپاس گذاری کرده و خداقوت میگویم.در ضمن وبلاگ قشنگتون هم لینک شد.
آرزوی سلامتی و موفقیت دارم

امید عزیز سلام. دوستی‌ با شما و بهمن عزیز از دیار بابا طاهر باعث افتخار بنده است. همیشه عرض کردم و می‌کنم. همدان یکی‌ از معدود شهر‌های ایران است که پرورش دهندگان پرنده آن علمی‌تر از باقی‌ شهر‌ها عمل میکنند. بطوریکه قناری‌های همدان عالی هستند و کبوتر‌های آن نیز، خودتان بهتر میدانید و احتیاجی به توضیح نیست.

به امید روزی که ما همه ایران را در یک سطح علمی‌ از نظر کبوتر داری و کبوتر پروری‌ ببینیم.

پیروز باشید.

محسن صادقی یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 06:42 ب.ظ http://https://www.facebook.com/kaftarbazi.1

درود بر شما
امیدوارم شاد باشید،...!

امید به اینکه این روزهای انتهای سال را با موفقیت سپری بکنید، از همینجا از برادران عزیزم حمید و حسین خواستارم تا جواب این یاوه گویان را ندهند،...!

این ها همان کسانی هستند که برای یک جفت کفتر بال بال زده در مسابقات شرکت میکنند به امید اینکه از اساتیدشان یک جفت دو رگ هدیه بگیرند تا مرز جنون پیش میروند،...!

از این پس نه حمید، نه حسین و نه من به هیچ حرف یاوه ای پاسخ نخواهیم داد، زیرا میدانم که برادرانم وقتی کافی برای اینکا را ندارند،...!

پس خواهشا به بالین اساتیدتان برگردید و مشغول دیدن کبوتران شوید، در ازمون ها شرکت کنید و بنشینید و بال بال بزنید به امید یک جفت کبوتر،...!

بله دوستان خود ببینید زمانه ای شده که عده ای که خود را انسان مینامند قیمتشان یک جفت کبوتر دو رگ است،...!

سالی سرشار از شادی، سلامتی و سریلندی را برایتان آرزو میکنم،...!

پیروز باشید،...!

سلام محسن جان.

ایکاش همه مثل شما فکر میکردند و ایکاش کبوتران داده شده به این دوستان حداقل از کیفیت نسبی‌ برخوردار می‌بودند.

بنده هم به شما و خانواده محترم این سال نو را تبریک می‌گویم.

پیروز باشید.

کوچک شما.

فریدون یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 06:42 ب.ظ http://freemalak@yahoo.com

سلام :
چهار دعای برتر لحظه تحویل سال
اول دعا برای ظهور آن بی مثال
دوم تمام ملت بی ضرر و بی ملال
سوم رسیدن ما به قله های کمال
چهارم تمام جیب ها پر از پول ، اما حلال . . .
پس نوروز از همین حالا بر شما مبارک و ...........

فریدون عزیز سلام.

بنده هم آرزوی متقابل برای شما و تک تک ایرانیان عزیز در هر کجا که هستند دارم. پیروز و مؤید باشدی.

حسین - اص یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 05:30 ب.ظ

سلاااااام دوست من آقای (البته احتمالا آقای) "برای حسین از اصفهان"
خوشحالم که دوباره حضورت را در این سرا می بینم،
و ناراحت نمی شوم از اینکه مرتب به من عقل کل بگویی چون هر کسی به اندازه سطح خودش حرف می زند.
من اگر در مشتم گردویی داشته باشم و شما بگویی الماس در دستت داری گردوی من الماس نمی شود و اگر الماسی در دست داشته باشم و شما به من بگویی الماس نداری و گردو در دستت داری چیزی از الماسم کم نمی شود.

دوست من:
Good news, bad news
خبر بد اینکه: یادآور می شوم که خطاهای شماره 1 و 6 و 9 و 10 و 15 را مجددا مرتکب شده ای،
خبر خوب اینکه: خدا را شکر خطاهای 2 و 3 و 4 و 5 و 8 و 11 و 12 و 14 برطرف شده.
اما دو خطا می ماند شماره 7 و شماره 13 که هر دو را در کامنتت آوردی، که تصور کرده ای با مقایسه این دو خطا توانسته ای از من "یک" خطا بگیری. نه عزیز من سخت در اشتباهی حالا برایت توضیح می دهم.
پاسخت این است که بر خلاف تصورت یک سوپرکبوتر در زبان فارسی به معنی همه چیز تمام "نیست". سوپرکبوتر تعریف دارد. سوپرکبوتر کبوتری است که در بین هزاران کبوتر از لحاظ استقامت پرواز بی نظیر است و همتایی ندارد. در کبوتر بلندپرواز ایرانی یک سوپرکبوتر ساعتی بالای 14 ساعت کسب می کند و بین همنوعانش تک است و به همین دلیل به آن نسبت سوپر" را می دهند. اما این کبوتر که همه چیز تمام نیست چون همه چیز "پرش" نیست. باید پشت پاک و خالص هم باشد تا جوجه مثل خودش (بالای 14 ساعت) بدهد تا ما به آن کبوتر "همه چیز تمام" یا شش دانگ بگوییم. اگر چنین کبوتری (که در اصطلاح به آن کبوتر قهرمان هم می گویند) همه چیز تمام باشد باید بتواند جوجه بالای 14 ساعت مثل خودش بدهد، والا اگر نتوانیم ژن کبوتر قهرمان را به جوجه اش منتقل کنیم با از دست دادن قهرمان اصلی دیگر قهرمان نداریم. تجربه نشان داده هیچگاه چنین اتفاقی نمی افتد یعنی جوجه های قهرمان قهرمان نمی شود در بین انسانها هم ضرب المثلی مشابهی هست که می گوید فرزند آتش خاکستر است.
گفتیم که قهرمان زاده قهرمان نمی شود چرا؟ چون آن کبوتر سوپر از یک نوع نعمت خدادادی برخوردار شده است و آن هم امتیازی است که در عضلات، اندام ها، پرها، ترکیب بندی و همه فاکتورهای دیگر بر سایرین دارد و به نوعی امتیازی طبیعی و خدادادی و به نوعی شانس یک در میلیون شامل حالش شده. ببین با یک مثال مشابه مساله را برایت بازتر می کنم: در بازی حکم (پاسور)، هر کسی معمولا 3 - 4 ورق حکم بهش می رسد (میانگین3.25). حالا چقدر احتمال دارد که یک نفر 13 ورق حکم گیرش بیاید؟ شاید احتمالش نزدیک به صفر باشد ولی صفر نیست. احتمال بسیار بسیار پایینی وجود دارد که این اتفاق بیافتد و یک نفر همه ورقهای حکم به دستش برسد (برای من که هنوز این اتفاق نیافتاده و به چشمم ندیده ام). خب اگر ورقهای حکم را ژنهای قهرمانی در نظر بگیریم احتمال بسیار بسیار ضعیفی وجود دارد که طبیعت همه این ژنها را به طور شانسی در کبوتری جمع کند. غیرممکن نیست و احتمالش وجود دارد ولی بین هزاران کبوتر شاید یکی این طور شود. ببین در انسانها همه که نابغه نمی شوند. نبوغ امتیازی طبیعی است که بسیار نادر است. باهوش داریم، تیز هوش داریم، شبه نابغه داریم، ولی نابغه یا سوپرانسان یک چیز دیگه است. احتمال اینکه فرزند من نابغه باشد یک در هزار یا میلیون است. حالا طبیعت به بنده لطف کرده و به قول شما ما را "عقل کل" کرده یک پدیده نادر رخ داده. همه که "عقل کل" نمی شوند. یک ولایت اصفهانِ کانادائه و یک عقل کل!

ببین حتی برای قهرمان شدن یک جوجه فقط ژنتیک مهم نیست. از زمانی که جوجه نطفه اش بسته می شود "پتانسیل قهرمان شدن" تحت تاثیر محیط هم قرار می گیرد. یعنی مثلا نوع تغذیه جوجه، میزان مواجهه با عوامل بیماریزا، بهداشت محیط، نحوه تربیت مربی و صاحب کبوتر و .... همه این عوامل هم باید در بهترین حالت باشند تا آن جوجه تبدیل به قهرمان شود. مثلا سربسته بگویم جوجه ی قهرمان با دان خشک بزرگ نمی شود.... پس می بینیم که قهرمانی فقط ژنتیکی نیست و خیلی عوامل محیطی هم دخیلند تا بالاخره بین هزاران کبوتر یکی همه عوامل موثر برای قهرمانی را داشته باشد.
به هر حال کبوترانی با داشتن همه فاکتورها و مولفه های قهرمانی متاسفانه قادر به تولید جوجه هایی مشابه خودشان نیستند. بنابراین در اصلاح نژاد می آیند با همخونی آن سوپرکبوتر را با جوجه اش (که حدودا 50 درصد از ژنهای والد قهرمانش را دارد) تن می کنند تا نوه ای با حدود 75% شباهت ژنتیکی به قهرمان اصلی متولد شود. بعد دوباره قهرمان را با نوه اش جفت می دهند و همین طور ادامه می دهند تا نبیره و ندیده آن کبوتر قهرمان در حد بسیار خوبی ترکیب ژنتیکی شبیه به قهرمان داشته باشند. این می شود همخونی ردیفی (Linebreeding).
یک نکته دیگر اینکه مسابقات کبوتر در دنیا بهترین راهنما برای نشان دادن راه تولید قهرمان است. باید رفت و دید که چه کبوترانی قهرمان شده اند؟ پدر و مادر آن قهرمانان چه شرایطی داشته اند؟ چگونه پرورش یافته اند؟ و بررسی و تحقیقات شود. این پژوهشها انجام شده و دیده اند که نه تنها کبوتران قهرمان از کبوتران قهرمان به وجود نیامده اند بلکه گاها از کبوترانی "متوسط" تولید شده اند. کبوتران متوسط (که من به آنها می گویم کبوتران متوسط دهان جور) چرا بعضی وقتها قهرمان پرور می شوند؟ واقعا چرا؟ به علت پدیده ای به نام هتروزیس (Heterosis) که در قسمت نظرات پست قبلی آن را توضیح دادم.
دوست محترم حدس می زنم که شما علی آقا باشی، چون دلیلی ندارد که برای گفتن یک سری انتقادات معمولی پشت یک اسم قایم شد و بعد هم مرا هزاران بار عقل کل خطاب کنی و آخرش هم مرا ساکن ولایت اصفهانِ کانادا بدانی. یک علی آقا هست که این حرفها را می زند...
و ضمنا یک خطای دیگر هم به جمع خطاهایت اضافه شد که آن را دیگر نمی گویم (گفتن خطاهایت بی مزه شده) اما فکر کنم خودت هم شاهد بوده ای که چطور کبوترانی که به ظاهر بی نقص و "همه چیز تمام هستند" جوجه هایی جورواجور می دهند و این اثباتی است بر ناخالص بودن پشت کبوترانمان.
موفق و موید باشی.

سلام حسین جان.

آقا یعنی‌ اینقدر نوشتن اصفهان سخته که شما به اص‌ تخفیفش دادید؟ [خنده]. پس من هم به حم-ا-کا مختصرش می‌کنم. در ضمن سال نوت هم مبارک.

حسین عزیز. از گفته‌های شما یک نکته به ذهن بنده رسید. ما میدانیم که در بین قوم یهود ازدواج بین دایی و خواهر زاده در صورتیکه شرایط مذهبی‌ آن (که خیلی‌ هم سخت است) مهیا باشد ایرادی ندارد. و از طرفی‌ هم میدانیم که اکثر نبوغ دنیا یهودی هستند. به نظر من این نزدیک‌ترین نوع هخونی در جوامع انسانی‌ است که اگر نتایج منفی‌ آنرا کنار بگزاریم نتایج مثبت آن تولید نوابغی مثل انیشتن است. نظر شما چیست؟

البته میدانم که الان عده‌ای خواهند گفت که حمید مروج و مشوق ازدواج با محارم است.

برای حسین از اصفهان یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 03:02 ب.ظ

حسین جان دوست عقل کل من سلام
من همان کسی هستم که در وبلاگ گیله مرد برای شما پیغام میگذاشتم،به علت نزدیکی به عید نبودم و شما یکه به قاضی رفتی و راضی هم شدی ، دوست عزیز شما 15 خطا برای من در نظر میگیرید و من تنها یک خطای شما را بازگو میکنم که مسئله را کاملا اشکار میکند.
در تمام عمرت عقل کل بودی و نمیدانستی ، این دو خطای مرا ببین و به خطای خودت پی ببر
خطای شماره 7 از نظرشما:
7_برادر من، شما که کبوترانت 4 روز پشت سر هم به راحتی 7 تا 9 ساعت کت می زدند به چه منظوری همخون سازی کرده ای؟ کبوتر 20 ساعتی هم که نمی خواستی. شما که کبوترانت همه چیز تمام بودند قصدت از همخونی چه بوده؟ به کجا می خواستی برسی؟ چی؟ تثبیت ژن پرش؟ مگر ژن پرششان تثبیت نبوده؟ مگر پرششان کم و زیاد می شده؟ مگر نقصی داشته اند؟ مگر همه چیز تمام نبوده اند؟ کبوتر همه چیز تمام که نیاز به "اصلاح" ندارد آنهم به روش مخاطره آمیز همخونی. این خطای هفتم شما
جوابیه من برای شما:
بله 7 تا 9 ساعت میپرند و برای خود همه چیز تمامند ، نه/ کبوتر 20 ساعتی نمیخواهم ، تثبیت ژن فوق العاده آنها در جوجه ها ، به جایی که دوست عزیزی همچون شما معرفی کرده بود(گمراهی و بدبخی که شانس آوردم )، نه ژن انها تثبیت نبوده ، بله پرش جوجه ها کم و زیاد میشود نه خود کبوتران اصلی ، خود کبوتران نه/ ولی جوجه ها چرا بی نقص نیستندد، بله اصل کبوترانم بی نقصند.
و میرسم به اصل گفته شما: کبوتر همه چیز تمام که نیاز به "اصلاح" ندارد آنهم به روش مخاطره آمیز همخونی
و اشتباه 13 بنده از نظر شما دوست عقل کل:
13_من هیچ کجا ادعا نکرده ام که همخونی کبوتر 15 و 20 ساعتی درست می کند. گفتم سوپرکبوتران را با روش همخونی اصلاح نژاد می کنند و ژنهای استقامت بالا را تثبیت و در جوجه هایشان مرتبا خالص تر و خالص تر می کنند. الان هم همین را می گویم. نسبت دادن آن جمله غلط به من (از طرف آقای علیزاده و شما) خطای سیزدهم محسوب می شود
دوست عزیز شما گفته اید سوپرکبوتران را با روش همخونی اصلاح نژاد می کنند و ژنهای استقامت بالا را تثبیت و در جوجه هایشان مرتبا خالص تر و خالص تر می کنند
دوست عزیز سوپر کبوتر در زبان فارسی به معنی همه چیز تمام است و طبق اصل گفته شما کبوتر همه چیز تمام که نیاز به "اصلاح" ندارد آنهم به روش مخاطره آمیز همخونی
وژدانم (غلط املایی مرا هم که اصلاح کردید، ممنون از شما ) وجدانم آسوده است و خواهد ماند چون افرادی همچون شما باعث به وجود امدن و پخش شدن ان کبوتران شدند
در همخونی خود در ولایت اصفهان کانادا موفق باشید

رضا یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 01:49 ب.ظ

سلام از اینکه وقت می گذارید ممنون ومتشکر ...قرص اسپارتکس بلژیکی در بروشور ش نوشته برای درمان تریکومناز است یکی از علت بیماری چشم در قناری است ویروس تریکو است .متاسفانه من این دارو را با قیمت شاسه ای ۱۰۰تومن خریدم سال گذشته این بیماری چندتا تلفات گرفت .از داروهای مختف چشمی استفاده کردم مثل سیپرو ..وکلرانفنیکل وامثالهم واقعا کسی درمان ان را اعلام نمی کند

ﺭﺿﺎ ﺟﺎﻥ ﺳﻼﻡ. اﻳﻦ ﺩاﺭﻭ ﺑﺮا ﻗﻨﺎر ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻗﻮﻳﺴﺖ و ﺑﺮاﻱ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺗﻜﻲ ﺧﻮﺏ اﺳﺖ ﻧﻪ ﮔﺮﻭﻫﻲ, ﺷﻤﺎ اﺣﺘﻴﺎﺝ ﺑﻪ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺩاﺭﻳﺪ. اﮔﺮ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﻣﻂﻤﻴﻦ ﻫﺴﺘﻴﺪ اﺯ metronidazole اﻧﺴﺎﻧﻲ ﺑﺎ ﺩﻭﺯ ﭘﺎﻳﻴﻦ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺩﺭ ﺁﺏ ﺁﺷﺎﻣﻴﺪﻧﻲ ﻫﻤﻪ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﻨﻴﺪ. ﺩﻭﺯ 5% ﺑﺮاﻱ ﻗﻨﺎﺭﻱ ﻛﺎﻓﻴﺴﺖ. ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﻴﺪ.

احمد یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:10 ق.ظ http://kabootar-e-mosabeghe.blogsky.com

سلام
من واقعا از این وضعیت پیش آمده متاسفم. واقعا نمی دانم چه باید گفت.....با عنایت به اینکه وبلاگ شما در بین وبلاگهای فارسی کبوتر، از نظر علمی همتا ندارد خواهشی که از شما دارم این است که انرژی خود را صرف پاسخ به برخی افراد بی سواد حقه باز نکنید. ضمنا بنده آقا پرویز از اردبیل را می شناسم و تلفنی با ایشان صحبت کردم؛ پس ایشان نمیتوانند حمید از کانادا باشند

اﺣﻤﺪ ﺟﺎﻥ ﺳﻼﻡ.
اﻭﻝ اﺯ ﻫﻤﻪ ﺗﺸﻜﺮ اﺯ ﻣﺤﺒﺘﺖ. ﺩﻭﻡ اﻳﻨﻜﻪ ﻭﺑﻼﮒ ﺧﻮﺩ ﺷﻤﺎ اﺯ ﻫﻤﻪ ﻋﻠﻤﻲ ﺗﺮ اﺳﺖ. ﺷﻤﺎ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺩﻛﺘﺮﻳﺪ. ﻣﺎ ﻓﻘﻄ اﺩاﻱ ﺩﻛﺘﺮ ﻫﺎ ﺭا ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻭﺭﻳﻢ. اﻟﺒﺘﻪ ﺷﺨﺺ ﻣﺠﺎﺯﻱ ﺑﻨﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ اﺯ اﺻﻔﻬﺎﻥ ﻫﻢ ﻣﺜﻞ ﺷﻤﺎﺳﺖ. ﺗﻨﻬﺎ ﻓﺮﻕ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﻣﺎ اﻳﻨﺴﺖ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﺣﻮﺻﻠﻪ ﺟﻮاﺑﮕﻮ ﺗﻚ ﺗﻚ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻫﺴﺘﻴﺪ.
ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ اﻳﻦ اﻓﺮاﺩ ﻫﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﮕﻮﻳﻢ ﻛﻪ ﻭاﻗﻌﺎ اﺭﺯﺵ ﻭﻗﺖ ﻛﺬاﺷﺘﻦ ﻧﺪاﺭﻧﺪ و ﻣﺎ ﻫﻢ اﻳﻨﻜﺎﺭ ﺭا ﻧﻤﻴﻜﻨﻴﻢ. ﻣﻦ ﻓﻘﻄ ﺩﻟﻢ ﺑﻪ ﺣﺎل ﺟﻮاﻧﺎﻥ اﻳﻦ ﻣﻤﻠﻜﺖ ﻣﻴﺴﻮﺯﺩ ﻛﻪ ﺗﺸﻨﻪ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ ﻫﺴﺘﻨﺪ. و ﺩﺭ ﺗﻠﻪ اﻳﻦ اﻓﺮاﺩ ﺯﻳﺮ ﻛﺮﺳﻲ ﻧﺸﻴﻦ ﻣﻲاﻓﺘﻨﺪ.
ﭘﻴﺮﻭﺯ ﺑﺎﺷﻴﺪ.

استادمسود گوشت‌کوب شنبه 26 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 06:30 ب.ظ http://bakaftarbekhandim.blogfa.com

اساتید بزرگ سلام و سال نوتون مبارک. به گنجه اوس مسود گوشت‌کوب هم یک سری بزنید. کرتونم.

استاد مسعود عزیز گوشتکوب سلام


حتما خدمت میرسم.

پرویز - اردبیل شنبه 26 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 11:06 ق.ظ

با سلام خدمت آقا حمید و حسین گرامی
پیشاپیش عید باستانی را خدمت شما، خانواده محترم و همه دوستان عزیز تبریک میگویم.امیدوارم سالی بهتر از امسال در پیش رو داشته باشیم و در تمام جنبه های زندگی بهتر وموفق تر عمل کنیم.
باز هم شاهد مقاله پربار (یا به عبارتی مقاله پرباد –مزاح-) دیگری از حیسن عزیز هستیم.البته لفظ پر باد چندان هم بی ربط نیست چون مطمئنا طوفان دیگری برپا خواهد کرد و مدعیان کم سواد و اساتید خویش فرموده را به چالش خواهد کشید.البته خود ایشان از لفظ مقاله استفاده نمیکنند بدلیل اینکه معتقدند مقاله دارای ویژگیهای خاص خود است.از این منظر، نظر ایشان صحیح است اما از حیث بار علمی و شیوایی بیان چیزی کم از مقاله ندارد.دست شما درد نکنه حسین جان.مطمئن هستیم که حضور افرادی چون شما، حمید جان، مجید عزیز و سایر دوستانی که بدون منت و چشمداشت اندوخته های علمی خود را در اختیار دیگران قرار میدهند کبوتر ایرانی را به مرحله جدیدی از تکامل خواهد رساند.کبوتر ایرانی که علی رغم داشتن ویژگیهای بی نظیر و دلفریب در جنبه های مختلف، در تار تنیده کبوتربازان سنت گرا و علم ستیز گرفتار آمده نیازمند چنین طوفانهایی است تا از این گرداب بیرون جهیده و ارزشهای پنهان شده خویش را آشکار سازد.به امید ان روز

پرویز عزیز سلام. سال نو شما هم مبارک.

تا آنجا که ذهنم یاری می‌کند شما هم متهم به من بودن هسیتد. من بودن به معنی اینست که اساتید روز باد در قب قب انداخته و بیان فرمودند که این حسین، سعید ، محسن، پرویز، و دیگران همه خود حمید یعنی‌ من هستند. فقط امیدوارم که من به خوشتیپی شما باشم.

مخلص شما.

احمدازکرمانشاه شنبه 26 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:36 ق.ظ

با سلام واحترام خدمت آقا حمید عزیز وگرامی وهمچیین سرور گرامی آقا مجید عزیز وممنون ازمطالب ارزنده و پرمحتوا
برخود لازم دانسته قدردانی خودم را از زحمت تمامی عزیزانی که درسال 91باهمه مشغله کاری داشته لطف نموده وقت گرانبهای خود را برای آموزش دوستان گذاشته وپاسخگو کامنت های گذاشته شده... بوده وخیلی موارد دیگر ...حمید جان خیلی ممنونم وپیشاپیش فرا رسیدن نوروز92به شماعزیزان وتمامی ایرانی های گرامی در سراسراین کره خاکی تبریک عرض نموده وامیدوارم سال92سالی پرازخیروبرکت وسلامتی وسعادت باشد.وتمامی کدورت هابه فراموشی سپرده وبا انرژی مضاعف به امر آموزش بپردازید. همیشه برایتان بهترینها آرزوم.

احمد عزیز درود بر شما.

بنده هم به همشهری خودم سال نو را تبریک می‌گویم و برای شما و خانواده آرزوی پیروزی هر چه تمام در تمامی‌ مراحل زندگی‌ میکنم.

پاینده باشید. کوچک شما.

رضا شنبه 26 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 09:54 ق.ظ

سلام در مورد قرص اسپارتکس اطلا عاتی دارید؟ ایا میشود برای بیماری چشم درد قناری استفاده //دوز مصرفی ان چقدر است .......ممنون

سلام رضا عزیز. قرص اسپارترکس مخصوص کبوتر و برای ابله یا canker استفاده میشه. و داروی خوبی‌ برای قناری نیست. برای درد چشم از قطره آنتی‌بیوتیک چشمی استفاده کنید بهتر هست. داخل آب هم بمدت ۵ تا ۷ روز ترا سایکلین بریزید. موفق باشید.

محمد مهدی شنبه 26 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 12:09 ق.ظ

سلام به دوستان. آقا حمید دوست و هموطن گرامی سال جدید را پیشاپیش به شما و همه دوستان تبریک عرض میکنم. حسین آقا سلام خسته نباشید. فکر میکنم قسمت اول کامنت شما که در جواب بنده بود اشتباهی اینجا قرار گرفته. شاید بهتر بود برای خنده سرای کبوتر بازها میفرستادید. قریحه طنازی شما کاملا به کبوتربازیتان میاید. دوست عزیز گمان میکنم شما در جواب آقایان علیزاده و . . . کامنتهای بلند و بالایی نوشته بودید و دلیلی برای تکرار آنها آن هم در جواب بنده که اصلا ربطی نداشت نبود. دوست طناز من آیا شما الفبای گفتگو را میشناسید؟ آیا شما متن و سوالات بنده را خوانده اید؟ چرا فکر میکنید بنده به پر و پای شما پیچیده ام؟ چرا بیجهت موضعگیری میکنید؟ آیا دانستن پاسخ چند سوال ساده از مقدمات کبوتربازی نیاز به دانستن زبان و داشتن جایزه نوبل دارد؟ چرا آدرس اساتید ایرانی را از بنده میخواهی برادر خوب یک کلام بگو از کسی آموزش نگرفته ای و خلاص. بهتر نبود بگویی چیزی از کبوتربازی بجز چیزهایی که در اینترنت مطالعه کرده ای نمیدانی. اگر همین مطالب را هم خوب مطالعه میکردی که جواب سوالات مرا به راحتی میدادی. شاید مسئله شما این باشد که همینها را هم تا بحال به بوته تجربه نبرده ای برادر؟ بنده کی گفتم هر چه قدیمیها بگویند دربست درست است؟ کی منکر علم و دانش شدم؟ من منکر ناآگاهی و غرور بیجا هستم. شمایی که انواع انگل کبوتر را به خوبی میشناسی بهتر نیست که که کمی هم در مورد خود کبوتر اطلاعات جمع کنی؟ شاید کار عملی در شان و شخصیت شما نیست؟ هیچ کس در جایگاه استادی تمام عیار نیست ولی دلیل نمیشود که سوالی پرسیده نشود و کسی به نقد کشیده نشود. بله اساتید ما اغلب تجربی هستند همان چیزی که شما بهره ای از آن نداری و با این خلق و خو نخواهی داشت. درست مثل داشتن کبوتر پشت پاک. بله همان کبوترانی که فرمودید از پدر به پسر به میراث رسیده البته همراه با ریزه کاریهای تجربی آن. ملاک استاد بودن برای بنده هیچ وقت تعداد زیاد کبوتر و یا بالا بودن سن نبوده و نیست. بدون تعارف تنها کلامی که در کامنت شما نظرم را جلب کرد این بود که گفتید (نمیدانم از کجا شروع کنم) . و ضمن تایید این جمله شما بنده میگویم نمیدانید چگونه ادامه دهید و به اتمام برسانید. آقا حمید اگر حرفهایی که بنده در وبلاگ شما مطرح میکنم برای شما سنگین بوده باید زودتر گوشزد میکردید که ادامه ندهم. حداقل ایمیل بنده را داشتید و تذکر میدادید. واقعا متاسفم. خدانگهدار.

جناب محمد مهدی

از شما از اینکه در یک بحث علمی‌ به جادهٔ خاکی زده اید و به حسین عزیز بی‌ احترامی کرده اید بسیار در تعجبم. همه ما در حال تبادل نظر هستیم و شما بطور ناگهانی ایشان را طناز خطاب می‌کند. دست مریزاد. شاید اگر حسین عزیز هم قادر بود که به شما چند جفتی کبوتر اسقاطی بدهد شما الان در حال پرستش میبودید. شما بار‌ها همین رفتار ناشایست را در این سرا چه باخود من چه مجید عزیز و دیگر کاربران کرده اید. این را صادقانه می‌گویم، کبوتر ارزشش را ندارد که ما بخاطر یکی‌ دو جفت پا روی حقایق بگذاریم و شیرین کاری از خود در بیاوریم.

حتی در مورد اهانت واضح استادتان به شمالیها شما با لبخندی ملیح روی لبانتان درحالیکه مطمئن نبودید که از شما دل‌گیر میشوند یا نه‌ با احتیاط کامل گفتید این حرف‌ها شاید درست نباشد.

من چندین بار حرف‌هام را در لفافه و بدون لفافه بیان کردم که باز هم شما به نقطه اول برمی‌گردید. این نشانگر انست که شما فقط و فقط درصدد خوشحال کردن به اصطلاح اساتیدتان هسیتد و بس. بنابر این پحث با شما نه‌ فقط کار بجایی نمیبرد بلکه اتلاف انرژی هم هست. شما میتوانید کامنت بگذارید اما کسی‌ به شما جوابی‌ نخواهد داد.

بهمن از همدان جمعه 25 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 09:17 ب.ظ http://www.pigeoniran.blogfa.com/

--------------------------------------------------------------------------------

سلام حمید اقای عزیز و گرامی

بنده نیز پیشاپیش سال نو رو خدمت جنابعالی و خانواده محترمتان تبریک عرض میکنم و امیدوارم سالی مملو از موفقیت و شادگامی همراه با سلامتی در پیشرو داشته باشی . انشاء الله

حمید جان متاسفانه یک عده تازه به دوران رسیده که بقول شما کبوتر نر را از ماده تشخیص نمیدنند با جمع کردن چند تا حیوان پشتدری در خصوص همه چیز اظهار نظر میکنند و به خیال خودشون اخر دانش و اطلاعات هستند .

بکرات برای حقیر اثبات شده این نوع افراد بعد از یک مدت عرصه را خالی کرده و دوام نمی اورند چون به مرور زمان نزد هیچ کس ارزش و اعتباری نخواهند داشت .

ارادتمند همیشگی شما بهمن

سلام بهمن عزیز

سال نوع شما هم مبارک. بنده اهم آرزوی متقابل برای شما و خانواده گرامی‌ دارم.

بهمن جان اینکه این افراد نر را از ماده تشخیص نمیدهند حرف بنده نیست. خوشبختانه من تا کنون این آقایان را ندیده ام. استادان دیگری که دشمن قدیمشان و دوست جدیدشان هستند گفتند که: "ما همگی‌ متعجب شدیم وقت که ایشان کبوتر نر را از ماده نمی‌توانست تشخیص بدهد."

ببینید دنیا چه شده که این شخص دأعیه استادیش زمین و زمان را برهم زده.

همانطور که خودتان بهتر از هر کس میدانید بنده با این گونه حرف‌ها تا زمانی‌ که صدمه به این رشته نزند کاری ندارم. اما اکنون امر بر این آقایان مشتبه شده و بقولی فکر میکنند علی‌ آباد هم شهریه. باور کنید اسم شهر "بهار" را هم از مقاله شما که در کانادا چاپ شده است شنیده اند.

کوچک شما.

حسین - اصفهان جمعه 25 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 07:29 ب.ظ

سلام آقای علیزاده
بزرگوار باز هم که به نظرات بنده گیر دادید و این بار در وبلاگ ارباب. می دانم که پس از پاسخم به شبهاتتان احتمالا باز هم از پاسخ طفره خواهید رفت و باید منتظر باشم تا گیری دوباره بر سر موضوعی دیگر. بگذریم، و اما پاسخ بنده:

1- با لحنی گلایه آمیز فرمودید:
"مخصوصا که گفته بنده را عوض کرده (بجای دو نسل در همخونی، مدعی بر یک نسل شوید و در وبلاگ دیگر نقل قول کنید، که بسمغ و توجه بنده رسانده شد). آنرا چه مینامید (عوض کردن تجربه بنده و وانمود کرن آن بنهوی که بنفع سرکار نمایان شود)؟ آیا این دموکراسیست؟"

دوست عزیز شاید حافظه تان یاری نکند یک بار خودتان زحمت بکشید بروید کامنت مشهورتان را بخوانید (وبلاگ ارباب، پست گرگی و قرمزی، چهارشنبه 27 دی1391 ساعت: 0:40) آنجا خودتان اعتراف کرده اید که:
"حالا این دو جوجه های کاملا’ از خون جدا ولی هر دو نتیجه ""یک نسل همخونی"" را با هم جفت انداختم و نتجه بسیار قابل قبول گرفتم."
" از همخونی نمیترسم ولی از ادامه همخونی برای چندین نسل قبا دارم چون ..... برای همین دلیل فقط بنده ""یک نسل همخونی"" انجام دادم. "
خودتان چندبار گفته اید "یک" نسل همخونی انجام داده اید اما حالا پس از گذشت 2 ماه می گویید "دو" نسل همخون کرده اید و بنده وانمود کرده ام تجربه همخونی شما یک نسل بوده؟؟؟؟؟ جل الخالق!!!
مگر شما در همان کامنت نفرمودید " اینکار رو با موفقیت انجام دادم, بیش از 6 سال طول کشید ولی جواب بسیار عالی و قابل قبول داد" خب اگر شما به گفته خودتان 6 سال همخونی را ادامه داده اید که نباید به این زودی فراموش کنید که یک نسل یا 2 نسل همخون کرده اید؟؟ مثل اینکه این قضیه همخون سازی شما "بو" دارد! این موضوع را هم بررسی خواهم نمود. فعلا یک چارت کشیده ام از تجربه همخونی شما، به من بگویید این چارت نشان دهنده یک نسل همخونی است یا دو نسل؟
http://www.axgig.com/images/41259324335386397527.jpg

خب، من نمی خواهم مثل بعضی ها تجربه همخونی شما را به مسابقه نقد بگذارم و سخنم را از زبان این و آن بگویم. خودم چند نکته خدمتت عرض خواهم کرد.
دوست عزیز، شما فرمودید "بنده کله برنجی و کله دم سبز داشتم که تولید جوجه هائی متفاوت داشتند. مثلا’ یکی از چهار جوجه خوب بود"
1- می خواهم ببینم اینها که کبوترانی پشت ناپاک بودند و قهرمان هم نبودند و مثلا 25% جوجه خوب می دادند طبق چه اصلی چنین کبوترانی را همخون کرده اید؟ مگر خودتان به ما توصیه نکردید بدانیم چه می کنیم و ترکیب همخونی را برای تثبیت ژن کبوتر قهرمان بکار ببریم؟ مگر نگفتید " قدم اول تولید قهرمان است" و بعد از آن همخونی برای استوارسازی ژن قهرمانی بکار می رود؟ پس همخونی چنین کبوترانی غلط اندر غلط است (حتی طبق آموزشهای خودتان).
2- دوست عزیز، در تعجبم چقدر بخت و اقبال با شما یار بوده که توانسته اید فقط با یک نسل همخونی از کبوترانی که 25% جوجه خوب می داده اند نتیجه "بسیار عالی" بگیرید: کبوترانی با ژن پا برجا هم از نظر پرش، هوش، جلد شدن، خال و رنگ و بالاخره قامت. به نظرم در این چارت شما همه چیز دست به دست هم داده که از همخونی نتیجه خوب بدست آید و کره را از شیر استخراج کنید! چقدر دوستان عزیز مخالف همخونی که آن قدر تجربیات ناموفق داشته اند به راحتی پذیرفتند که با یک نسل همخونی کبوتران با ژن پابرجا از نظر پرش و هوش و جلد شدن تولید کرده اید! و این نشان از خامی و بی تجربه گی عده ای در این زمینه است.
3- دوست من، این تجربه همخونی شما شباهت عجیبی دارد به روش پرورش لاین (شباهت که چه عرض کنم خود خود پرورش لاین است). می خواستم بدانم شما خودتان آن را ابداع کرده اید یا از جایی خوانده اید؟ روشتان خیلی شبیه به آنچه در کتاب آقای Graham Dexter ذکر شده نیست؟
4- دوست عزیز اگر از منبعی استفاده کرده اید چرا به گونه ای وانمود کرده اید که خودتان طراح این آزمایش زیبای همخونی بوده اید و تجربه موفقی هم از آن داشته اید؟ آن وقت خواننده گمراه نمی شود؟ البته خیلی ها آن زمان گفتند که استاد علیزاده مقاله پرمایه ای داده و همه آن را به حساب تجربه استادانه شما گذاشتند. کسی ذره ای هم شک نکرد که این روش روشی است شناخته شده و کتاب ها دارد و نامش پرورش لاین است و روش اصلی اصلاح نژادی در بسیاری گونه های جانوری و گیاهی است.
5- دوست محترم اگر شما 6 سال از عمرتان را صرف همخونی کرده اید و نهایتا نتیجه "بسیار عالی و قابل قبول" گرفته اید چرا اینقدر در نفی همخونی قلم می زنید؟ با این حساب شما تنها فرد ایرانی هستید که همخونی کبوتر را در این سطح عالی انجام داده و "شش" سال زحمت کشیده اید و آزمایش کرده اید آن هم آزمایشی آگاهانه و هدفدار. خیلی کار علمی ای کرده اید و بنابراین در ایران جزو نخبگان این شیوه اصلاح نژاد هستید. چرا سینه تان را جلو نمی دهید و با افتخار نتایج عالی بدست آمده تان را با جزئیات منتشر نمی کنید؟ چرایش را بنده می گویم. به خاطر اینکه شما حقیقت امر از همخونی بیشتر نتیجه "غیرقابل قبول" گرفته اید تا نتایج "قابل قبول". بنده می دانم همخونی چه راه پرمشقتی است و آن جفتی که شما گفتید جوجه های همخونشان چه از آب در خواهند آمد! خب با این حساب باید هم از همخونی بد بنویسید. یعنی می فرمایید هم تجربه بسیار موفق همخونی داشته اید و هم آن را نفی می کنید؟
6- برادر محترم، اینکه فراموش کردید یک نسل یا دو نسل همخون کرده اید چه معنایی می دهد؟ (کم حافظه گی نشانه چیست؟) امیدوارم فقط به خاطر کهولت سن بوده باشد.

********
یکی از شگردهای همیشگی مخالفان همخونی بیان تفاوتهای تیپلر یا پلاکی با کبوتر بلندپرواز ایرانی است. باز هم طبق همان شیوه قدیمی فرمودید:
"سیستم کبوتر مسافتی که فقط نیاز بیک قهرمان در مسابقه دارد..با کبوتر ایرانی که در گروهای سنکین (بالای 500 کبوتر) در مسابقه شرکت میدهند فرق دارد"
پاسخ: اصول همخونی و اصلاح نژاد در تمام حیوانات و حتی گیاهان یکی است. اصول ژنتیکی یکی است. مهم نیست که کبوتر مسافتی است یا رولر یا ایرانی. کبوتر یا ذرت هر دو طبق اصول واحدی اصلاح نژاد می شوند. یعنی به نظر شما نمی توان با پروسه اصلاح نژاد تعدادی کبوتر اصلاح نژاد شده به وجود آورد و آنها را زیاد کرد و با آنها گرو داد؟؟ مگر آقای مهدی م (مهدی خارجی) 10 سال پیش تعداد معدودی تیپلر از اروپا نیاورد و ظرف 10 سال تعداد آنها را به بالای 500 عدد رسانده و الان هم آماده گرو است؟
برادر عزیز این دلایلی که برای نفی همخونی می گویند (مثل فرق داشتن مسافتی و تیپلر با ایرانی) اینها بهانه خوبی نیست.

********

اما درباره راهکار پیشنهادی تان برای جایگزینی همخونی. راهکارتان کمی پیچیده بود (کمی تا قسمتی مزاح) و چندین بار کامنت شما را خواندم تا متوجه راهکار شوم فرمودید:
"میشود نتیجه ای همسطح با همخونی گرفت بدون همخونی، بله میشود اگر دسترسی بکبوتران پشت پاک باندازه ایده آل خودتان داشته باشید."
در پاسخ ابتدا نگاهی به تصویر زیر از مقاله (90 Years Ago: The Beginning of Hybrid Maize) نوشته: James F. Crow بیندازید:

http://axgig.com/images/04400227958701841424.jpg

نگاه کنید. ذرت در امریکا تا سال 1930 به روش گرده افشانی آزاد (غیر همخون) تکثیر می شده و حدود 30 واحد در هر جریب محصول می داده. بعد تا سال 1960با روشهای تلاقی دوگانه لاینهای همخون خالص، محصول را تا 50 واحد در جریب افزایش داده اند. سپس با روشهای تلاقی یک گانه تا سال 2000 محصولدهی ذرت را به حدود 130 واحد در هر جریب رسانده اند. خب به نظر شما این ذرتی که 130 واحد محصول می دهد از اول وجود داشته؟ خیر. 90 سال طول کشیده تا به این ذرت دست پیدا کرده اند.
راهکار پیشنهادی شما مثل این است که به اصلاح گران نژاد ذرت بگویید چرا ذرت را همخون می کنید بیایید و ذرت اصلاح شده پشت پاک با بازدهی 130 واحد تکثیر کنید!! خب کو کجاست؟ ما می خواهیم با همخونی به آن موجود پشت پاک دسترسی پیدا کنیم اگر آنرا داشتیم که اصلا همخونی و اصلاح نژاد معنایی نداشت. 90 سال زحمت اصلاح نژاد کشیده می شود تا چنین ذرتی بدست بیاید.
به همین ترتیب کبوتر مسافتی و تیپلر که الان نوع پشت پاک آن موجود است اینها بیش از صد سال طول کشیده تا پشت پاک شده اند و به شکل امروزی در آمده اند. اینها تکامل یافته و اصلاح شده هستند. اگر از روز اول این پلاکی امروزی وجود داشت صدها سال نیاز به اصلاح نژاد نبود.
دوست محترم در همخونی یکی از اهدافمان رفع عیوب کبوتر و خالص سازی نژاد آن است. پس ما کبوترانی داریم که هم ژنهای عالی دارند و هم عیوبی دارند و می خواهیم با همخونی آنها را اصلاح کنیم. اگر عیوبی نداشته باشند که دیگر نیاز به اصلاح نژاد نداریم! خب اگر ما کبوتر پشت پاک به اندازه ایده آل مان داشته باشیم، هر وقت خواستیم بهترین جوجه ها را ازشان می گیریم برای چه اصلاح نژاد کنیم؟! شما با این پیشنهادتان کلا نیاز به اصلاح نژاد را از بین بردید. من می گویم "راهکار اصلاح نژاد" ارائه دهید شما می گویید کبوتر پشت پاک "بی نیاز به اصلاح نژاد" تکثیر کنید! حالا این بماند که در اختیار داشتن کبوتران پشت پاک چقدر احتمالش ضعیف است.
شما هر کبوتری را ادعا می کنید پشتش پاک است آن را با جوجه اش همخون کنید خواهید دید چند بار جوجه معیوب به شما می دهد. طبق گفته خودتان همخونی که ژن نداشته را خلق نمی کند. همخونی که ژن معیوب را تولید نمی کند. پس ژنهای معیوب در همان کبوتر به اصطلاح پشت پاک وجود داشته و در حقیقت پاکی پشت آن خیالی خام بیش نبوده است. به خاطر همین است که اساتید این رشته حتی مایل به همخون کردن کبوتران پشت پاک هم نیستند! پاکی 100% از آن ذات باریتعالی است.
ضمنا یک بار برای خودتان کبوتر پشت پاک را تعریف کنید. مگر پشت پاک به کبوتری نمی گویند که خلوص و اصالت بالایی داشته و خون پاکی دارد و اگر با پشت پاک دیگری چون خودش جفت شود جوجه هایی همسطح خودشان می دهند؟ پس طبق این تعریف همانطور که کبوتران پشت پاک 8 ساعتی داریم همانطور هم پشت پاک 12 ساعتی هم وجود دارد. هر دو پشت پاکند یعنی اولی جوجه 8 ساعتی مثل خودش می دهد و دومی هم کبوتر 12 ساعتی مثل خودش می دهد. پس پاکی پشت فقط اشاره به خلوص ژنها دارد نه به میزان استقامت پرواز. مثلا کبوتر دم چتری که ما آن را یک پشت دری حساب می کنیم می تواند پشت پاک هم باشد و بدون هر گونه ناخالصی همیشه جوجه دم چتری به ما بدهد. "دم چتری خالص و پشت پاک". لطفا مغلطه نکنید درست است که کلمه "پشت پاک" را ما همیشه برای کبوتر پرشی اصیل به کار برده ایم و اینکه می گویم دم چتری هم پشت پاک می شود برایمان نامانوس است اما منظور بنده "پشت پاک" به معنای ژنتیکی آن است نه اصطلاح رایج و مرسوم آن در بین کبوتربازان.
هدف یک اصلاح گر نژاد صرفا "پشت پاک بودن" کبوتر نیست. "ارتقا صفات" هم یکی از اهدافش است. یعنی اینکه ما می خواهیم با همخونی از کبوتران با ساعات پرواز استثنایی کبوترانی پشت پاک بسازیم. "پشت پاک ارتقا یافته" که باید با اصلاح نژاد به سمت آن رفت. الان پشت پاک 7-8 ساعتی داریم ولی پشت پاک 12 ساعتی گمان نمی کنم. داشتن چنین کبوتری هدف و آرزوی هر کبوتردوست ایرانی است. راهکار شما تکثیر همین پشت پاکهای 7-8 ساعتی است مگر نه؟ اما ما می خواهیم با همخونی از یک کبوتر استثنایی که در گرو 12 ساعت کت زده پشت پاک 12 ساعتی بیافرینیم و به قول شما "ژن قهرمانی آن را استوار سازیم". خیلی فرق دارد. راهکارتان جایگزین خوبی برای همخونی نیست.
موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد